Hej!

När jag skulle husbocksförsäkra min fastighet behövde hela längan vara sanerad (besprutad) mot husbock för att kunna försäkras (hos LF). Uthus garage och bostadshus är ihopbyggt.

Nu visade det sig att förra ägaren inte hade haft uthuset försäkrat och därmed inte besprutat mot husbock. Därför så måste uthuset besprutas innan försäkringen gäller.

Frågan är vem som skall stå för denna kostnad. Jag som nuvarande husägare (köpte huset dec 2007) eller förra ägaren.

Om huset hade varit försäkrat mot husbock av tidigare ägaren skulle förra ägarens försäkring täckt saneringen under en sex månaders övergångsperiod (felet upptäcktes under denna period). Men nu var ju inte huset försäkrat. Därför undrar jag om jag kan kräva att förra ägaren står för kostnaden (5-6000kr). Det är inga stora pengar, men jag känner att eftersom jag på inget sätt blev informerad av detta vid köpet så hade jag gärna sluppit den utgiften.

Tacksam för hjälp.

/Per
 
Jag kan inte förstå varför en tidigare ägare skulle betala för att du vill ha ett utökat försäkringsskydd, och därför måste vidta vissa åtgärder?
 
Nej, det var väl lite så jag kände det. Men samtidigt är en besprutning en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna försäkra någon del av fastigheten mot husbock enligt mitt försäkringsbolag (missade att förtydliga detta). Det handlar alltså inte enbart om en utökning av försäkringskyddet.

Eller ligger det i köparens undersökningsplikt att undersöka att huset går att försäkra som man vill.
 
Anser att det ligger på dig som köpare att ta reda på om fastigheten var försäkrad och besprutad mot husbock. Känns ju lite som att du annars skulle kunna kräva den förra ägaren på kostnaden för att montera låsbara fönster, lås med högre säkerhetsklass i dörrar etc bara för att ditt försäkringsbolag skulle kunna kräva det för en viss försäkring.
 
Jag förstår att det känns lite surt, för i ärlighetens namn är det inte precis sådant man brukar kontrollera som husköpare.

Men i sakens natur ligger att man försöker kontrollera sådant som verkligen kan bli dyrt, för det är sådant som kan vara skäl till att man inte vill köpa huset. Mindre detaljer, som detta, får man bita i det sura äpplet och acceptera. Huset vill man nog ha ändå.
 
Byta försäkringsbolag? Det kan ju också vara så att samma regler inte gäller alla försäkringsbolag....
 
Nej, byta försäkringsbolag är inte aktuellt, har alla försäkringar där just nu med bra rabatt. Dessutoms skall uthuset isoleras och till uppvärmd verkstadslokal så det bör ju vara fullt skydd/försäkring på det.
 
Ibland så står det i köpeavtalet som upprättas vid köpet att säljaren ska ha byggnaden/fastigheten fullvärdesförsäkrad fram till dess tillträde sker...
Jag vet inte om detta bara gäller boningshus eller om det är något som kan åberopas här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.