Har ringt runt och fått offerter på en ny vedanläggning från värmebaronen.

Vedolux 37
3*750 liter acktankar, en förberedd med solslingor.
Laddomat och inomhusgivare till shunten.
200-300 liters tryckexpansionskärl.
Huset är ett tvåvåningsfunkis från -37 på 150 kvm+källare 75kvm.

För komplett installation ligger offerterna på 118-138 tkr.

Vill gärna ha vedoluxen då jag tror att det är en bra panna och den är
dessutom lättsotad(vilket jag fallit för stenhårt).


Nu får jag lite beslutsfrossa då jag vet att det finns mycket billigare alternativ, ex Atmos, dakon, mm mm.
Vad vill jag nu säga med allt det här?
Behövde lätta mitt sinne och hoppas få nån kommentar på om offerterna är rimliga, och höra lite vad ni tycker om valet av anläggning.

Måste bestämma mig inom några veckor.

mvh Simon
 
Jag kan bara säga att atmosen inte är så svår att sota men den kräver lite takhöjd för att sota tuberna på GSE modelen.Tror att det är samma på SF en.
Jag vet inte om det skiljer mycket på priset mellan pannorna.Men har du en installatör som känns bra som säljer vb så är det en fördel .Sen har ju Atmos en del fina paket som känns rätt prisvärda framför allt kan du nog reducera antalet tankar till max 2 st
Deras 40kw paket känns rätt ok men jag skulle nog försöka få lite större tankar för att inte behöva vara rädd för kokning.
 
Tack för svaret.
Min takhöjd är lite under 2 meter så jag tror det blir lite knöligt med sotning uppifrån.
Sen skulle jag hellre ha 1000 literstankar eller större, men det faller på att jag inte har plats till så stora tankar.
750 liters får jag in. Jag har räknat på svanenmetoden.
105*18=1890 liter.
Kanske hade jag klarat mig med 1500 liter, men jag tänker att det blir dyrare och krångligare att köpa den tredje tanken i efterhand om jag märker att det skulle underlätta eldningen( mindre uppstart osv).
Dessutom är det väl bättre att ha lite i överkant än i underkant vad gäller ackvolym?
Men jag kanske hade klarat mig med två ,, det är möjligt,,,,jag vet inte, det finns så mycket teorier om vedeldning så man blir minst sagt lite osäker.
Installatörerna verkar inte anamma detta med stora ackvolymer,.
De jag har varit i kontakt med föreslår max 1500 liter( -annars får du problem med att värma upp tankarna. säger dom)
Tryckexpansionskärlen har jag fått förslag på 100 till 120 liter, men jag har proppsat på att få mellan 250 och 300 liter.
Då har de bara skakat på huvet och sagt-jaja det är du som betalar.
(En installatör sa att då är det bättre att höja trycket i systemet,,,-upp till tre kilo är inge fara.)

Alltså det är 2250 liter + pannans vatten och radiatorerna vi pratar om.
120 liter tror jag inte på.Idag har jag 80 liters tr.exp.kärl och det klarar inte av min acklvolym på 800 liter.

Tack igen för svaret och kom gärna med fler synpunkter!!

mvh Simon
 
Du behöver inte oroa dig att den volymen är i överkant.

Uttalanden som "annars får du problem med att värma upp tankarna" betyder bara total okunnighet om vedsystem. Precis som att inte kunna beräkna volymen på tryckexpansion. Min erfarenhet är att ta åtminstone 15% av totala volymen om du kör med 1,5 bar säkerheysventil, och jag skulle INTE byta till 3 bars säkerhetsventil. Frågan är väl hur resten av installationen blir med en sån installatör?
 
Hej!
Jag skulle ALDRIG lita på en installatör som säger "det är ingen fara" - Med dubbelt så högt tryck i systemet som tanken är byggd för! :eek: Hur f-n vill "branchen" att vi som kunder ska få förtroende för en sådan??? Gör det som känns bäst för dig och lita inte på någon klant. :mad: Sedan är det så att det inte är de som säljer billigaste lösningen som sedan ska elda i din anläggning varje dag. Gör du som du vill ha det kan du elda i din anläggning varannan dag istället. :)
Att få "problemet" att det tar tid att få upp temperaturen i tanken innebär även att det är "problem" för tanken att svalna av... Med andra ord tar det så klart längre tid att ladda en stor tank men eftersom mycket energi lagrats tar det så klart även lång tid innan du behöver elda nästa gång.
Energin är som bekant oförstörbar...men kan ta många former och vägar. :cool:
 
Ährrmm...den rörisen har aldrig eldat en panna mot tank.

Ta tre tankar, och dina funderingar om expvolym är helt riktiga.

På Beulcos hemsida finns ett excelark som räknar volym på expkärl och med 2500 l total systemvolym, 95 grader drifttemp, 6 meter vattenpelare och 2 bar drifttryck får jag lite snabbt 231 liter erforderlig volym på ett slutet expkärl, dvs ta ett 250 literskärl.
Med 1,5 bar drifttryck blir det 310 liter.

Förtrycket i kärlet är också viktigt att det justersa efter vattenpelarens höjd.

Ta hem arket och räkna lite, värdena slår du in i "beräkning"-fliken och svaret för ett "vanligt" kärl under "IPX", det är deras namn på vanliga slutna kärl. Har för mig att det finns lite mer matnyttigt att läsa också.

http://www.beulco.se/

Produkter->Tryckkärl, sedan "Beräkningsprogram" till höger.
 
Mitt system ser i stort sett exakt likadant ut som det du har fått offert på, 250 liters tryckkärl, vedolux 37 och 3x750 liters tankar. Nu har jag och en kompis som är rörkrökare satt in sakerna själv, och jag har även köpt det mesta till nettopris och hämtat det själv på lite alla möjliga företag. för 2 år sedan när jag satte in sakerna hamnade självkostnadspriset på drygt 90 000 kr, och 2 mans arbete i närmare 2 dagar är inte inräknat, så med dagens priser på koppar och hänsyn till inflation tror jag att priset du har fått är helt OK faktiskt. Mindre än 250 l exp.kärl ska du dock inte ha, trycket varierar ganska mycket hemma hos mig, trots laborerande med förtryck, varierar mellan 0.5-1.3 kilo ungefär beroende på temp i tankarna.
 
Glömde att säga att du kommer värma dina tankar på ca 1½ inlägg om du inte har något värmeuttag alls, (för varmvatten då) med blandved. och ca 3½ timmas eldning.
 
Tack för alla svar , känns bra att ni har samma åsikter om anläggningen!

Några frågor;

Finns det olika form på ett exp kärl, Alltså tex ett 300 liters som är mera som en boll i formen eller mera smalt och högt?
Skulle gärna hitta ett som var smalt och högt , ej mer än 450-500 mm i diameter, finns det tror ni? , har inte hittat något när jag surfat runt

När man beräknar den statiska höjden, bör man lägga till en halv meter eller så får att säkerställa vatten i översta elementen när vattnet blir helt kallt.
Alltså behöver man beräkna ett litet övertryck?

mvh Simon
 
Templar.
Jag har precis gjort samma resa som du. Jag kommer att kasta ut min kombipanna från 70 och sätta in ny vedanläggning med allt vad det innebär. Jag tog in offerter från fyra VVS installatörer på likadana anläggningar. (för att få en uppfattning om prisbilden). Samma grejer som du anger ovan ( 3x750, exp, osv....) , men jag valde Baxi solo innova 30. Offerterna låg mellan 100´- 131 000. Sedan läste jag jättemycket inlägg på div. forum om för och nackdelar om ack.tankar, pannor, sol...........finns hur mycket som helst. Jag laborerade sedan med olika pannalterntiv (effekta, Atmos, Viessman, CTC) samt storlekar på tankar osv.

NU har jag ÄNTLIGEN bestämt mig och tänker beställa en Baxi Solo Innova 30, 1800 lit på plats svetsad tank, samt en elberedare på 100 lit. Med alla rör, kopplingar, cirk. pumpar, ventiler och laddpaket och installation blir priset c:a 93 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.