Hej,
Jag har precis blivit klar med min staket /spaljé och tänkte plantera några snabbklättrande växter, men är inte det redan för sent ?
Tänkte t ex på klematis, humle, eller liknande...
 
Det tror jag inte. De är ju perenner dvs återkommer år efter år men du kan nog inte räkna med ngn blommning i år...
 
Det förutsätts naturligtvis att du köper krukade exemplar.
 
Tack, ska nog iväg och handla i helgen.
Jag är mest orolig att de blir sjuka eller något av värmen. Dessutom så ser dem plantor som jag sett rätt så "slitna ut" i affärer..
 
Jag skulle vänta till hösten med att plantera den slags växter. Sådär framåt september blir bra. Varför? Dels är det för torkan så här års. Det är svårt att hålla liv i dom. Dels har plantskolorna fått in nya fräscha växter då.
 
Hmm, jag märkte idag att det är fel årstid. Hyllorna gapar toma. Min shoppingrunda slutade med en enda ynklig vild vin på kruka. Men jag vill ha lite insynsskydd redan nu. Har precis blivit klar med staketet (liggande ribbor 45x45, 180 cm högt), det känns väldig luftig, mpste säga för luftig och öppen...
 
Jag vet inte vad du ska plantera för att få insynsskydd redan nu. Kanske om det går att köpa luktärt eller någon annan ettårig slingerväxt som redan är lite uppväxt. Tror inte på att klematis, vildvin, etc ger något skydd förrän om ett par år, om det inte finns någon speciellt snabbväxande sort.
 
Ett alternativ (som jag nämnt i tidigare trådar) är att köpa en riktigt stor bambu (ett sånt där 600-800-kronors-exemplar) och sätta i en jättestor plastbalja. Den fyller redan nu en insynsfunktion och så planterar du ner den på lämplig plats senare i höst. Om du i byggvaruhuset köper en stor gummerad plastbalja som eg är till för att blanda betong så är en sådan väldigt mycket billigare än en stor plastad kruka för växter. Kör ett lämpligt antal hål i botten med borrmaskinen.

I höst planterar du lämpligt antal klängväxter som du vill ha på spaljén i framtiden. Till våren frösår du sommarklängväxter - luktärt eller annat lämpligt - som du kompletterar med för att fylla ut spaljén fram till perennerna blivit kraftiga och insynstäckande.
 
Tack, ska leta efter "bambu tråden". Har själv funderat på linkande, men visste inte hur jag skulle göra, så jag la projektet på is.
Tillfällig plantering av luktärt låter toppen, dock... börjar det bli slut på säsongen, i alla fall här i Sthlm trakten är det svårt att få tag på plantor.
 
Luktärt ska du inte köpa som planta utan fröså själv till våren. De unga fröplantorna är så ömtåliga att de går sönder vid en transport hem. Sätt ett par tre frön i varje (förbrukad) mjölkförpackning (hål i hörnorna därnere) och gallra när de kommit upp så att du bara har en planta i varje kartong. Det finns ytterligare massor av klängande sommarblommor du kan fröså. Komplettera med en fyra-fem solrosor som får höjd. Du kan blanda hej vilt med en sådan här sommarrabatt - det gör inget om färgpaletten blir rörig eftersom det endast gäller en sommar.

I botten/som grund för långsiktig växtlighet är kaprifol väldigt trevligt och denna kan kombineras med, förslagsvis, en småblommig kraftigväxande gul klematis.
 
Fler ettåriga klängväxter:
blomsterböna, http://www.odla.nu/vegt/rosebona.shtml
blomma för dagen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomman_för_dagen

Sedan skulle jag nog undvika humle i en sådan här plantering. Den blir väldigt yvig och är sedan svår att få bort. om man ångrar sig..

Beroende på hur lång spalje du har skulle jag kombinera för att ha något vackert under varje årstid, exempelvis vårblommande klematis, sommarblommande klätterros och höstblommande klematis, sedan någon växt som är snygg på sen höst, vintern, t.ex. en klätterros som ger vackra nypon. Vildvin, som du redan har (men behöver den inte en mur att fästa på?)

Ja, kaprifol är också snyggt, gärna en som doftar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.