Inte om man har en pool
Så sant . Jag är själv sugen på pool till nästa år.
 
Eller hus med källare där pannan är borttagen.





En vacuumanläggning ska vara byggd för lågtemp. Då bidrar den året om.
 
Redigerat:
Har inte eldat sen jag fick igång min solvärme förrutom en ren skräpbrasa så som bekvämlighetspryl är det otroligt smidigt. Ser man skapandet av ved som "arbete" så har jag sparat tusentals kronor :D

Elda tycker jag är mysigt med ny panna men får nog nog av det till vintern ändå ;)
 
Anders Svensson skrev:
I Norsjö har du en som håller på Mycket med sol o energi privat. Vet ej riktigt vart du håller till i Västerbotten.

Kan tänka mig att soltimmarna skiljer rätt mycket mot kusten eller södra Sverige, då en känning i Norsjö som jag brukar prata med har mycket olika väder i regel, mot vad vi har. Alltså mindre soltimmar.

Kan bara säga att jag har kört in ca 4000 kWh nu sen jag drog igång panelerna (120 rör)

Mina paneler står 50 grader horisontellt och 40 grader väst. Alltså inte 100% optimalt.
Kompisen bor 1 mil från havet mitt mellan Umeå o Skellefteå,Vi brukar ligga ganska högt på sol ligan :)
Panelerna sitter i rakt söder läge med 50 graders lutning då det är för sommaren han behöver solfångarna då flis utan eltändning inte funkar nå vidare...

Du har iof dubbelt så många rör som kompisen har så det hade nog han behövt oxå till sin 500 l tank men då blir det 20000:- till vilket inte gör affären bättre, Har iof läst att plana faktiskt många ggr ger mer på sommaren men mindre på vår/höst därav mindre årsutbyte men det kanske varit en bättre lösning för kompisen då det är på sommaren han vill få ut mycket...
 
2an skrev:
Kompisen bor 1 mil från havet mitt mellan Umeå o Skellefteå,Vi brukar ligga ganska högt på sol ligan :)
Panelerna sitter i rakt söder läge med 50 graders lutning då det är för sommaren han behöver solfångarna då flis utan eltändning inte funkar nå vidare...

Du har iof dubbelt så många rör som kompisen har så det hade nog han behövt oxå till sin 500 l tank men då blir det 20000:- till vilket inte gör affären bättre, Har iof läst att plana faktiskt många ggr ger mer på sommaren men mindre på vår/höst därav mindre årsutbyte men det kanske varit en bättre lösning för kompisen då det är på sommaren han vill få ut mycket...

Nja. Jag skulle nog ändå be någon mer kolla igenom det han har. Förenklat så kan det spöka genom.


Rent tekniskt/fysiskt fel.

Förluster (från panel till tank)

Energiuttag (även omedvetet genom läckage).


Jag hittar inte uppgifterna på hans rör, så jag får uppskatta. Om man tar mina rör delat med 24 X 30 så ger det momentan kapacitet på 1,87kWh (och jag tror inte hans rör är sämre än mina från annan leverantör, snarare bättre enligt SP). Sen drar vi till med en förlust på det med 0,5kWh per panel, alltså 1,37kWh X 2 paneler = 2,75kWh vid fullspett, sen gånger timmar (8-10 kanske) så hamnar vi på 20 kanske och uppåt till 27 någonting max.

Då måste det försvinna en massa på vägen ner till tanken, tanken inte laddas rätt eller är fel utformad (typ förrådsberedare et.c) eller så tas det ut eller läcker energi ur tanken.

Då ska det gå åt cirkus 37-38 kWh att trycka upp tanken från 30 till 95 grader i hela volymen. Alltså skulle hans tank bli full efter ett par dagar med solsken, om inte energiuttaget är stort.

Nu har jag räknat kWh från panelerna nedåt mot vad jag tror det ska vara i verkligheten. Men bättre åt det hållet än åt andra.



Så nåt måste det va. Be honom prata med Sfinxen själv. Han är mycket kunnig. Så det inte är något annat som spökar.


Mvh.
 
Redigerat:
Soltimmar är ju bara när det är moln eller inte moln, skiljer det inte i watt mellan en timme sol i söder och en timme i norrland ?
 
Solfångare (iaf mina) fungerar trots lite (eller egentligen ganska mycket) moln. Ger ju såklart inte lika mycket som under stekande sol men ändock fungerar det.
 
Mikael_L
aprilia-tobbe skrev:
Detta resonemang om producerad kontra spara energi leder mig till slutsatsen att det inte lönar sig överdimensionera en solfångare pga av att kostnaden stiger mer än besparningen . Det går nog att få rätt bra ekonomi i en solfångare tex om man har en el vvb som är dålig och ändå måste bytas och att man då köper en liten fångare för lite pengar .. Men att börja dimensionera för att klara värmen vår och höst leder bara till en massa överskotts energi på sommaren och för dyr investering.
Detta är vad jag också tror !...

Mycket sugen på solpaneler till det kommande huset, men siktar på en relativt liten och billig anläggning...
 
tallmilan skrev:
Soltimmar är ju bara när det är moln eller inte moln, skiljer det inte i watt mellan en timme sol i söder och en timme i norrland ?

Nu har jag inte siffrorna framför mig. Men jag har för mig att det inte skiljer så mycket som man tror. .

Maximal instrålning i Svedala liger runt 1100W/kvadratmetern Södra , norra 10-20% mindre.

Soltimmar upp till 1800 timmar har man långt upp i Sverige. Det är bara att gå in på en årskarta över Sverige och titta. Maximerar gör i regel kustbandet Söderöver (typ Öland Gotland mm.). Maximalt är 2000 timmar har jag för mig.

Så med de procenten jag räknade bort borde det med råge gardera för möjlig sämre effekt.



Tyvärr är jag inte något freak av att skriva av, logga av eller kolla anläggningen per dygn,vecka,månad. Så jag kan inte se olika dagar,timmeffekt, mm. Jag nollställer ibland och ser vad jag får in på en dag och hur många timmar. Och så står totala året kvar jämt och räknar ihop.

Då jag hårdbevakade min anläggning var vid intrimmandet och igångsättandet, för att se om justeringsändringar gjorde att man fick in mer eller mindre kWh på en dag. Men jag kan säga att det ser rätt lustigt ut när det kan duggregna och man har 60-70 grader ut från solfångarna. Nartuligtvis går effekten ner med molntäckets tjocklek.

Här har ni en länk:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?param=glob&map=sverige&dmiobs=true&bvobs=true


Det har även hänt att de haft 900 vid lätt molningt till mer. Så ibland kan man bli förvånad. Nu ser det ut som någon lagt blylocket på tycker jag. men klockan var visst mer än vad jag trodde.
 
Redigerat:
Då jag hårdbevakade min anläggning var vid intrimmandet och igångsättandet, för att se om justeringsändringar gjorde att man fick in mer eller mindre kWh på en dag. Men jag kan säga att det ser rätt lustigt ut när det kan duggregna och man har 60-70 grader ut från solfångarna. Nartuligtvis går effekten ner med molntäckets tjocklek.


Att tro att en solfångare ger höd effekt bara för att den lämnar hög temp är inte rätt. Jag kan utan problem få min fångare att ge 80 grader i januari om jag stryper flödet.

Här är ännu ett argument för att ha en liten anläggning . Om man tar ett hushåll med en viss förbrukning och ansluter 4m2 fångare till 500 liter så kommer det att ta ett antal timmar vi full sol innan tanken har höjts 30 grader.
Om man då dubblar antalet m2 kommer tempen att stiga snabbare och vattnet till fångaren kommer att bli värmare innan solen går ner. Och då en fångare ger betydligt mindre effekt vid 70 grader kontra 50 grader så kommer inte 8 m 2 att höja tempen dubbelt så mycket.
Alltså har man med 4 m2 fått fler kw per investerad krona.

Sen finns det ju självklart en undre gräns på vad som är lönt att installera.

Ps Anders Säljer du fångare ?;)
 
Och du säljer pannor eller?. :)

Det du beskriver är ju helt rätt, men gäller andra energicetraler också. Så länge du inte har gratis energi att hämta någon stans.





Nä jag är glad amatör. Här kan alla se hur det ser ut hemma i knåpverkstaden. Och det är en väg att gå. Passar inte i andra hus eller är rätt för andra .



http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16888.0. Bara klicka fram längs tråden.

För övrigt ett forum med mycket kompetens.


Du misstolkar det jag skriver. En solanläggning ska vara byggd för flytande kondensering och så låg temp som möjligt, om det ska ge maximalt.

Att man trimmar in en energianläggning behöver ju inte betyda att man står och försöker få upp/ut högre temp, det kan ju betyda att man får in fler kWh.

Det som gäller nu är att komma ifrån så många växlingar som möjligt där man tappar energi.

Man trävar efter att ha en anläggning som byggts för låg temp som flytande kondensering för att få in max Kwh.
 
Redigerat:
Du misstolkar det jag skriver. En solanläggning ska vara byggd för flytande kondensering och så låg temp som möjligt, om det ska ge maximalt
.

Sorry . Menade inte att klanka.
 
De e lungt!. :)


Nu är det ledighet som gäller.


Trevlig sommar alla !
 
Anders Svensson skrev:
Nja. Jag skulle nog ändå be någon mer kolla igenom det han har. Förenklat så kan det spöka genom.


Rent tekniskt/fysiskt fel.

Förluster (från panel till tank)

Energiuttag (även omedvetet genom läckage).


Jag hittar inte uppgifterna på hans rör, så jag får uppskatta. Om man tar mina rör delat med 24 X 30 så ger det momentan kapacitet på 1,87kWh (och jag tror inte hans rör är sämre än mina från annan leverantör, snarare bättre enligt SP). Sen drar vi till med en förlust på det med 0,5kWh per panel, alltså 1,37kWh X 2 paneler = 2,75kWh vid fullspett, sen gånger timmar (8-10 kanske) så hamnar vi på 20 kanske och uppåt till 27 någonting max.

Då måste det försvinna en massa på vägen ner till tanken, tanken inte laddas rätt eller är fel utformad (typ förrådsberedare et.c) eller så tas det ut eller läcker energi ur tanken.

Då ska det gå åt cirkus 37-38 kWh att trycka upp tanken från 30 till 95 grader i hela volymen. Alltså skulle hans tank bli full efter ett par dagar med solsken, om inte energiuttaget är stort.

Nu har jag räknat kWh från panelerna nedåt mot vad jag tror det ska vara i verkligheten. Men bättre åt det hållet än åt andra.



Så nåt måste det va. Be honom prata med Sfinxen själv. Han är mycket kunnig. Så det inte är något annat som spökar.


Mvh.
Jodå han har pratat med sfinexen flera ggr, Bl.a fick han nya haetpips som kollades upp så alla blev varma i solen vilket inte va fallat med dom dom följde med..

Det är ca 4 meter rör som är dubbelisolerade ner till vvx som är ansluten till en aquawarm kulvert på 7 meter in till tanken i huset så förlusterna där är inte stora utan då är det snarare tanken i huset som isoleringen brister på..
Men då den står i ett litet utrymme (4-5 m2) borde det ju bli väldigt varmt där men det blir det inte, Sfinex lovade först att han skulle få en panel gratis på 30 rör om han inte blev nöjd men de blev de då inget av..
90 rör till 500 l kanske skulle funkat då han som sagt inte har så stor förbrukning, Då han eldat enbart med ved behövdes tanken eldas upp med 2-3 dagars mellanrum så förbrukningen ligger på 11-12 kWh/dygn för vv..
Nu eldar han lite ved istället för elpatron ska gå då solen inte lyser varje dag som sagt..
 
Skulle vara kul att se tanken.

Har den förrådsberedare eller slinga tro?. Har han några termometrar så han ser att det skiktar sig riktigt i tanken?. Sen kan det vara intressant att kolla upp flödet/avlämningen på både primär/sekundärsidan av platten. Så det inte är där det är något som spökar. Med en digitaltermometer kan man se om det försvinner någon energi på fel ställe och om grejerna fungerar som de ska rätt lätt.

Tempen på taket ok, ja då är i alla fall topptempen som de ska. Sen är det ju inte säkert att kWh är rätt men den kan man kolla sen.

Tempen innan platten någon grad lägre eller samma som taket, då är det något så när rätt där.

Tempdiff ut/in ur platten på primärsidan ligger som den ska.

Tempdiff ut/in sekundärsidan ligger som man vill ha den.

Flödet på cirk pumparna. Men det brukar visa sig på tempen.

Sedan vart det far in/ut ur tanken ( höjdmässigt) och vid vilken temperatur. Och om man har satt någon termostatventil på vattnet in. som en del gör (för att te.x bara ladda över 50 grader).


Räcker ju tyvärr med en liten grej så stjälper det allt sammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.