Eftersom sökfunktionen lagt av (funkar inte för mig i alla fall) så tänker jag skicka in två frågor som nog redan besvarats...

Kort bakgrund; har köpt monteringslådor på Clas O, de har en utvikt kant nertill. Dessa ska monteras i det som ska bli badrum i källaren, totalt ska 6st 230V (troligen) spottar monteras. Det är ett gammalt hus och taket (golvet till övervåning) är rivet, spånet borta och extra reglar skruvade mitt mellan åsarna (cc åsar mellan 50 och 60cm), så nu är det mindre än cc 30 mellan reglar i taket. Ska sätta upp väggips i taket sen, två skivor 1200*3000 kommer att täcka hela taket.

1) Det är trångt mellan åsar och reglar, kan lådans kanter gå ner under ås/regel, dvs sväljer gipset de ca 2mm som pottan buktar ut, eller bör jag flytta på regeln?

2) Måste spotten monteras mitt i lådan, eller kan den vara nära en ås/regel?

Tack på förhand!
 
Vad är det för pottor och spottar du köpt? Har du köpt spottar på Clas O är de nog stor risk att dom överhuvudtaget inte får byggas in i "pottor"..

För att spotten ska vara godkänd att bygga in i en "potta" så ska den ha en symbol med en triangel med ett F i med ett tak över. Och även då så är det bara vissa pottor du får använda.
 
Redigerat:
Du måste läsa på själva spottarna.. vad dom kräver och om dom får byggas in i en låda överhuvudtaget. Och OM dom får de så föreskrivs det oftast deras egna pottar.. Men vi brukar glida lite på de och alltid sätta aluminiumpottor.. så stora som möjligt. Om du har 20cm breda pottar så är de inte säkert att armen från spotten ryms som den ska vara.
 
Om vi nu antar att de duger, det är ju dessa eller liknande man hittar om man söker på nätet, hittar inga i aluminium...

...så är det någon som har svar på mina frågor?
 
Rätta mig om jag har fel. Ska man istallera belysning i våtrum ska den vara specielt anpassad för det.
Downlight spottar brukar oftast vara 12 volts i detta läget. Om det inte ligger så pass långt i från att man klarar rätt IP klass. Mig vetligt finns det inga 230 v spottar med IP upp mot 65 som bör vara det lägsta i närheten av dusch eller bad.
Om man googlar finns det rätt bra visuella IP regler för badrum. Det vill säga vilket IP som gäller i förhållande till placering i badrum...

På lådan står även vad den är godkänd för. Det vill säga hur många watt och om vilken typ av downligt spott som rekomenderas.
Skickar med en länk på en låda som är godkänd för både 12V och 230V.
http://www.lumiance-lighting.com/downloads/Manuals/PDF/3111-423.PDF
 
Räcker (har jag för mig, så kolla) med IP 44 vid dusch.
 
Snor tråden..

Har tänkt att montera IP44 12v 20w spotar i badrumstak.
Ska köra med den lågbyggande varianten typ möbelspotar, (15mm). Dessa kommer sitta med baksidan ca 40mm från brännbart uppe i taket.
Till dessa behövs väl inga pottor? De kan man ju ibland se inbyggda i möbler, helt utan luft till brännbart.
Åsikter?
 
@ Genvägen,

Följ de anvisningar som medföljer armaturen, där brukar det stå i klartext.

Men generellt kan man säga att "snikspottar" har lägre inbyggnadsavstånd pga deras kontruktion, som du säger , de sitter fabriksmonterade i div möbler mm..
 
Nej där behövs inga pottor.. däremot kan de bli svårt att fästa dom på ett seriöst sätt direkt i gips. samt att dra elen/gömma trafo kan bli besvärligt.. därför finns det speciella lågvolt-spottar som man fäster i vanliga infällda apparatdosor. Det skulle jag rekommendera om du kan avvara 4,5cm
 
har hört att det finns spottar som man inte behöver pottor till?varför inte testa de? enligt tillverkaren av lampor ska dom inte bli varmae än 60-70C
 
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Vi har monterat MAXELs aluminium pottor som är ca 20cm dia och ca 20cm höga. och till detta har elektrikern brukat sätta Newlecs 230V / 50 W spottar.
Häromdagen ringde jag maxel (när inte elektrikern svarde) och frågade om jag fick gå ner en storlek pga av för liteplats... Då fick jag reda på att de stora burkarna inte ens var godkända för 230/50W ... VI har satt mängder med sådana... Ajaj.

vad ska man egentligen ha till dessa 230 spottar för att det ska var godkänt?? fattar inte man kan ju inte sätta världens största burkar då blir det ju istort sett omöjligt..
 
dell4 skrev:
Vi har monterat MAXELs aluminium pottor som är ca 20cm dia och ca 20cm höga. och till detta har elektrikern brukat sätta Newlecs 230V / 50 W spottar.
Häromdagen ringde jag maxel (när inte elektrikern svarde) och frågade om jag fick gå ner en storlek pga av för liteplats... Då fick jag reda på att de stora burkarna inte ens var godkända för 230/50W ... VI har satt mängder med sådana... Ajaj.

vad ska man egentligen ha till dessa 230 spottar för att det ska var godkänt?? fattar inte man kan ju inte sätta världens största burkar då blir det ju istort sett omöjligt..
Jag har också satt dessa Maxel-pottor ø200x150mm och det stämmer att de inte är godkända för 230W-spottar. Fick inget klart svar av elektrikern som av misstag trodde att vi skulle ha 12V-spottar när allt arbete var klart. Vi konstaterade dock att dessa "små" pottor fungerar alldeles utmärkt om man förskjuter håltagningen 50mm från pottans centrum.
Det är säkert här godkännandet ligger. 230V-spottar brukar ha en rejäl arm för anslutningsdonen och dessa får egentligen inte plats i liten potta om man inte flyttar hålet från centrum. På de stora godkända pottorna (ø300x135mm E7466000) är placeringen fri om hålet i taket centreras mot pottan.
Jag har mätt på båda typerna med 50W ljuskälla och det är ingen skillnad i temperatur i eller på pottan varken med eller utan isolering runt densamma.

...men godkända är de inte. Det är inte heller arbetet man utför med dem som icke-elektriker. ;)
 
fast armen får ju plats i den. och sedan har jag en som är ännu större. tror de är 20*20 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.