Hej,

Jag ska precis starta en renovering av mitt badrum som visat sig vara slarvigt byggt. De som byggde badrummet använde fel typ av fix, varför kakelplattorna börjat släppa. Både på golv och väggar. Detta föranleder att jag nu bestämt mig för att renovera det.

Jag kommer att hyra en maskin och köra upp golvet och väggarna imorgon. Jag har en fråga med avseende på golvet och fallet mot brunnen: Finns det någon bra instruktion som relativt detaljerat hur man skall gå till väga när man gör fallet. Någon särskilt bra tråd i detta forum som beskriver detta? Eller någon bok/DVD som rekomenderas?

Vad jag förstår så är det flytspackling som gäller. I endel trådar står det att man arbetar med spacket medans det brinner för att få det jämnt och fint. Men hur gör man får att få ett bra fall i detta? Är det genom ögonmått man skapar fallet? Eller på något annat sätt? Hur går ni som kan, tillväga?

Tacksam för alla svar!

Mvh
Lars
 
Hej,

Jag har aldrig byggt själv, men våra hantverkare har använt en skumgummi list ca m1m runt golvbrunnen för att först bygga upp det rek fallet i badrummet och sen det ökade fallet vid golvbrunnen. Vad jag förstått så gör de detta lite på känn, och "bättrar" på efter de mätt om det blev ok.....(eller snarare efter att vi klagat).


/Åsa
 
Golvbrunnens fläns skall vara i nivå med den färdigspacklade ytan. Antingen sätter man fast brunnen i rätt läge direkt, eller så stoppar man i en 12 mm förhöjningsring.
På flänsen klistrar man en skumgummilist så att spacklet inte rinner ner i brunnen.
Borsta in primern i golvet (blandas enl. anvisningarna på flaskan) och undvik pölbildning. Armera sedan om spackeltillverkaren kräver det.
För att ha koll på höjderna under spacklingen så kan du antingen sätta skruvar på rätt höjd i golvet, eller köpa färdiga nivåpinnar -plaststickor med en självklistrande fot. Dessa klipper man av i rätt höjd och klistrar fast på golvet.
Jag brukar spackla allt i ett svep och börja från brunnen. Häll ut spacklet vid väggarna och låt det flyta mot brunnen. Sedan kammar jag till det med en bred tandspackel så att toppen av nivåpinnarna är i spacklets yta. När man har kammat några minuter så stabbar spacklet till sig och stannar upp.
När hela golvet är spacklat och bär så att man kan gå på det (ca en timme efter avslutat spackling) så tar man bort skruvarna och skrapar ner fallet mot brunnen och skrapar bort eventuella ryggar och knölar. Skrapningen brukar jag göra med ett vattenpass.
I samband med detta brukar jag också kolla om jag har råkat få några svackor som behöver efterjusteras och markerar dessa med pennan.
 
ACME skrev:
Skrapningen brukar jag göra med ett vattenpass.
I samband med detta brukar jag också kolla om jag har råkat få några svackor som behöver efterjusteras och markerar dessa med pennan.
Hur går en efterjustering till? Primer och lite mer spackel?

Jag tycker det är svårt att få till den när man bara lägger en riktigt tunn justering... Blir oftast väldigt ojämnt och flyter ut dåligt.
 
T
jakim skrev:
Hur går en efterjustering till? Primer och lite mer spackel?

Jag tycker det är svårt att få till den när man bara lägger en riktigt tunn justering... Blir oftast väldigt ojämnt och flyter ut dåligt.
Blanda lite tunnare samt använd en spackel så blir det jämnt och fint. Annars kan man köra med till exempel TM Kombi till eventuella svackor, lite lättare att jobba med.
 
Som Tanken säger, men är det fortfarande fall på svackan så kan man också justera den med lite fix dagen innan golvläggningen.
 
Tack för svaren. Jag återkommer säkert med fler frågor när det blir dags... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.