Hej!

Jag har en torpargrund där vi för några år sedan installerade toa och dusch. Avloppet sticker ut på sidan i backen (djup cirka 10-20cm). Att det ligger så grunt beror på att vi har berg under och djupet blir djupare ett par meter därifrån. Detta gjordes av verkmästare som min far hyrde för 20år sedan.
Vi har alltid haft en isoleringsmatta på detta vintertid som jag nu har ledsnat på att ha och tänkte isolera avloppsröret direkt i backen. Hur göra?

Kan jag ta vanlig isolering och sedan lägga någon byggplast ovanpå detta? Har isolering som jag köpte från Vrena när de la ner fabriken. Den är ganska hård och är cirka 30mm tjock.

Andra alternativ??

/Mvh Micke
 
Vad är "vanlig" isolering?

Lägg cellplast 1.2 m brett direkt ovanpå röret, inget under eller på sidorna. 50 mm tjock markisolering.

Protte
 
Har ett liknande problem, med tillägget att röret går i luften dels i torpargrunden och dels i ut genom grunden och en 70 cm ner till marken. Har ännu inte funnit någon bra lösning. Jag tror inte att det är risk att mitt rör fryser (det är en kraftig lutning), däremot blir det ju en kalluftsbrygga rakt in i köket som jag verkligen inte vill ha.

Jag skall lägga markisolering för delarna under jord, för de ovan jord blir det nog någon mer provisorisk lösning för min del. Bara att omsluta röret med 1 dm isolering borde väl minska köldtransporten högst avsevärt.

Är det någon som vet om det finns instrument som kan identifiera var plaströr ligger under jorden (i alla fall när man spolar vatten i dem) och hur mycket sådana kostar?
 
Nja vanlig vet jag inte vad det är. Kanske var fel uttryck, men den jag har är ganska kompakt och är 30mm tjock. Hög densitet och fungerar bra i studio ,men frågan om man kan ha denna till detta med byggplast ovanpå?

/Micke
 
Om det är mineralull av typ elefantmatta så suger den åt sig vatten och tappar alla värmeisolerande förmåga. Plast hjälper INTE (jag har provat). Cellplast (blå, rosa, violett och numera även vit markisolering) med slutna celler är i dagsläget det enda som fungerar.

Protte
 
Då skall jag inhandla 50mm masrkisolering + byggplats så kör man på det.
Har det någon betydlse om det ligger precis på röret eller om det ligger en liten bit ifrån?
 
Bäst är direkt på men några cm gör nog ingen större skillnad, men 120 cm brett om det inte är berg i vägen.

Protte
 
120 kan bli svårt ,men en meter kan nog gå. Får skala av mera och fylla ut med mer jord efter så skall det nog lösa sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.