130m2/10MWh fjärrvärme/2-plan/ftx
Är man ute och cyklar om man funderar på luft-/luftvärmepump...?
Led mig gärna in på rätt bana i så fall.

Saknar möjligheten att sänka temperaturen några grader på sommaren.
Med värmepump kan jag väl även spara någon tusenlapp under uppvärmningssäsongen, även om detta ensamt långt ifrån motiverar investeringen.

Har redan ställt frågan i värmepumpsforumet: http://www.byggahus.se/forum/vaerme...g-i-snalt-ftx-fjaerrvaermehus.html#post659791, men tänkte att svaret kan bli annorlunda i ventilationsforumet....
 
För kylning går det bra, men värme...?

Om du nu vill kyla huset, var passar det bäst att sätta innedelen så den kyler där du vill?
Kanske behöver flera inomhusdelar?
Kan den blås kall luft in i flera rum?
Vill du ha en innedel som sitter på väggen, står på golvet, hänger i taket eller en kassett som fälls in i taket?

Det var lite punkter att tänka på. Om du nu vill värma och tänker på ovanstående punkter så kommer du nog att inse att svaren inte är de samma. Så jag tror inte du skall använda den till att värma med, för du har ju ett system för det. Det är nog bättre att enbart ha till kylning och optimera den för det. Tänk också efter hur mycket du vill kyla. Jag skulle inte rekommendera att kyla ner huset ordentligt, utan det är bättre om ni människor som är i huset anpassar er till sommarvärmen. Då klarar kroppen också av att vara ute i sommarvärmen.
 
Vårat hus är en kub med alla sidor lika långa... typ.... och jag tror att det finns en lämplig placering i trappen som ger värme/kyla till faktiskt hela huset.

Tycker att "golvmodell" skulle vara snyggast, i stil med denna http://www.mitsubishivillavarme.se/...umpar/golvmodell/invertervarmepump-mfz-ka-vah . Bör den installeras mot golvet? Jag skulle vilja installera den mellan våningsplanen...? Annars skulle en väggmodell också se ok ut, tror jag..

Jag tänkte inte kyla så mycket. Uppåt 26 grader kan väl vara ok och egentligen behöver vi bara aktivt kyla på kväll/natt.
 
Tänk på att deet går åt ganska mycket kyleffekt för att det skall ge någon vidare skillnad. En tumregel som brukar stämma hyggligt för en "normal" byggnad är 50w/m2. Då räknar man med att hålla 20° inne vid 25° ute. I ditt fall 6500 w kyleffekt.

Är det väldigt fuktigt så går det åt mer effekt för att kondensera en massa vatten i luften också.

Minskar du kyleffekten till hälften så minskar temp.sänkning till hälften (ungefär). En del leverantörer av luftdon har ganska enkla beräkningsprogram man kan ladda ner gratis för att göra kylbehovsberäkningar, om man inte vill anlita en sakkunning, eller om man kan själv förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.