A
Anders Svensson skrev:
Normalt (normlastor hemma-anläggning) ligger energiåtgången på kanske 300:- - 500:- årligen, för att ladda ner energin till lagringstället. Billigare än så blir det inte. kWh el :- x pumpens energiförbrukning / kWh inladdad årsenergi. Normalt ligger driftskostnaden mellan säg 3-8 öre kWh. Underhåll är minimalt om anläggningen är riktigt byggt. Brukar i regel sträcka sig till att kontrollera rätt tryck på tryckkärl och att man byter ut glykolen i solfångarvätskan med några års mellanrum.
Mitt intresse för solanläggning har ökat en del på senaste tiden då det skulle vara trevligt med gratis varmvatten ibland. Måste kännas lite lyxigt att inte behöva bry sig om kostnaden när man tappar upp ett bad, eller att tvätta bilen i varmvatten.

Men det som får mig att tveka är både det där med underhållet och naturligtvis kostnaden. Jag tycker man ibland hör om solanläggningar som kokar över ibland men det är såvitt jag fattat det "normalt" när solen ligger på mycket. Men det måste väl innebära någon form av underhåll och skötsel att hålla koll på vätskenivåer osv? Kan man t.ex. bara lämna anläggningen som den är och åka bort två veckor mitt under sommaren utan att riskera problem? Nu pratar jag inte om hobbybyggen utan om "riktiga" anläggningar.

Sen känner jag att jag för min egen del i alla fall även måste beakta problemet med att härbärgera stora acctankar som verkar behövas till solanläggningar. Jag skulle behöva ta plats i min redan trånga tvättstuga för att placera en dylik tingest. Och med en kvadratmeterkostnad på över 20000kr/kvm som det handlar om i Stockholmsområdet där jag bor så är det mycket pengar att spara in bara på utrymmet som går åt till en acctank. Eller uttryckt på ett annat sätt: har man dåligt med plats så vill det till att besparingen man gör är så pass stor att man känner att det är värt att offra några kvadratmeter torkställning/garderob/arbetsbänk/golvyta för en solanläggning. Har man t.ex. en stor outnyttjad källare är naturligtvis inte detta ett problem.
 
Ska man köpa allt från acctank till paneler så är det nog inte lika roligt som om bara panelerna är det som saknas. Det är svårt att få bra lönsamhet i anläggningen då. Bättre att enbart köra VV-beredare isf.

110°C ner från panelerna nu :D Värmer som hejsan! Kostar 25W ;)
 
bra-byggare skrev:
Mitt intresse för solanläggning har ökat en del på senaste tiden då det skulle vara trevligt med gratis varmvatten ibland. Måste kännas lite lyxigt att inte behöva bry sig om kostnaden när man tappar upp ett bad, eller att tvätta bilen i varmvatten.

Men det som får mig att tveka är både det där med underhållet och naturligtvis kostnaden. Jag tycker man ibland hör om solanläggningar som kokar över ibland men det är såvitt jag fattat det "normalt" när solen ligger på mycket. Men det måste väl innebära någon form av underhåll och skötsel att hålla koll på vätskenivåer osv? Kan man t.ex. bara lämna anläggningen som den är och åka bort två veckor mitt under sommaren utan att riskera problem? Nu pratar jag inte om hobbybyggen utan om "riktiga" anläggningar.

Sen känner jag att jag för min egen del i alla fall även måste beakta problemet med att härbärgera stora acctankar som verkar behövas till solanläggningar. Jag skulle behöva ta plats i min redan trånga tvättstuga för att placera en dylik tingest. Och med en kvadratmeterkostnad på över 20000kr/kvm som det handlar om i Stockholmsområdet där jag bor så är det mycket pengar att spara in bara på utrymmet som går åt till en acctank. Eller uttryckt på ett annat sätt: har man dåligt med plats så vill det till att besparingen man gör är så pass stor att man känner att det är värt att offra några kvadratmeter torkställning/garderob/arbetsbänk/golvyta för en solanläggning. Har man t.ex. en stor outnyttjad källare är naturligtvis inte detta ett problem.
Ja det sista var en ekonomisk kalkyl jag aldrig sett förr. :) Men visst ligger det något i det. Normalt har väl de som sysslar med detta utrymme att placera det på (pannrum eller annat utrymme). Om det är platsbrist är väl mest effektiva att köra en värmepump kombinerat med solfångare för att komma åt solenergin. Eller om man har varmvattenberedare koppla solenergin in där.


För att svara på första frågan så går det till på lite olika sätt för att det ska fungera bra. Beroende på husets energibehov, utrustning mm. .

Först så överdimmensionerar de flesta inte anläggningen utan lägger den på underdimmensionering typ värmepump. Då har du ju inte problemet alls med för mycket värme et.c..

Nästa steg som är kostnadseffektivast och inget behov av energin som blir över, är att ha en liten anläggning (lagom för husets behov). Och när maximal inladdningstemp i varmvattenberedaren eller tanken uppnåtts sonika stänga av solcikulationspumpen så det slutar ladda ner. Detta brukas omnämnas som partiell förångning. Detta innebär att själva kollektorn på solpanelen töms på vätska när tempen stiger genom att den trycks ner i expansionskärlet på solkretssidan. Sen när tempen faller så sugs solvätskan upp i systemet igen och systemet kör igång. Detta kräver en väl inmonterad och justerad anläggning, samt att hänsyn har tagits till temperaturerna som blir.

Vidare steg är att de som har te.x pool eller annat energiuttag, dumpar värme där när lagringsstället har uppnåt önskad energimängd. Då krävs heller inte stor lagringskapacitet, om man inte vill ha det.

I anläggning med borrvärme-pump kan överskottet köras ner där. Och om man har tur på det sättet även tas ut en del när solen inte lyser (detta kräver ett bra borrhål).

Sedan finns det i regel en styrcentral till solsystemet som går att tröga upp systemet med om man inte vill få lagringsstället fullt på för kort tid. Detta kan göras på lite olika laddningstrategier av lagringsstället.

Sista är att man helt sonika dumpar varmvatten, de få gånger det behövs på ett år. Om anläggningen blir för het. Alltså kyler lagringstanken.


I mitt fall ser det ut så här.

När solen lyser så laddas det mer eller mindre.

Hade ingen pool så jag ökade på lagringskapaciteten för att kunna ta hand om energin som pumpas ner och för att köra på lagrad solenergi i flera dagar även om det är mulet (stöttar alltså inte in med någon annan värmekälla),

När/om tankarna börjar fyllas av energi så känner solstyrpanelen av detta och slöar ner inladdningen lite för att inte nå fullt lager för fort, alltså innan solen slutar ge energi på kvällen. Om detta ändå skulle ske så kyler jag tanken vid 95 grader i botten.

Om det visar sig att energilagret är fullt i flera dagar, kan man vända solsystemet och kyla tanken nattetid för att ha mer lagringskapacitet. Detta slår man normalt till vid semesterfrånvaro på sommaren (kallas semeterläge).

På detta är det också kopplat så det kan ske partiell förångning. Vilket gör att skulle det hända något så solpumpen stannar eller de andra systemen fallerar av någon orsak så stoppar systemet och solfångarna tömms på vätska.





En anläggning ska normalt inte koka om den är riktig och riktigt dimmensionerad. Bara vid partiell förångning ska det koka och då kanske någon liter vätska förångas (bara vattendelen i mediet i kollektordelen, alltså procentuellt liten del av mediet). För att sedan återgå till normal media igen när tempen faller. Detta är alltså en kontrollerad händelse som görs med mening. Och ska normalt inte leda till någon mer arbetsinsats eller kontroll/arbete på anläggningen. Glykolen på en solanläggning ska bytas med intervaller precis som på en bil och av samma anledning. Vätskan bryts ner. När det gäller kontroll av trycken görs detta på en tryckmanometer som sitter vid exp. kärlet, samt luftmängd i det slutna exp. kärlet. Detta ska normalt inte behöva göras ofta om det inte läcker eller är något fel.


Och ja. Efter igångkörning/kontrollkörning av installerad anläggning. Så kan man lämna allt på semester utan att må dåligt. :)
 
Som en kompis som är åkare men en höjdare på ekonomi sa (miljonär innan 30 år) "om dom kostat 5000 installerat o klart samt klarat värme o vv 6 mån/år hade man skaffat men 30-40000:- blir helt klart ingen ekonomi i"
 
Jag konstaterar snabbt att du inte är nöjd med din investering, vilka fel har ni gjort på din anläggning alternativt vad sa säljaren att du skulle få för pengarna?

5000:- så går ju miljonären med en vettig anläggning plus första året, med en ovettig är det ju en förlustaffär i vilket fall...
 
Ja man kan ju alltid räkan på alla möjliga sätt.

Blir ju som en ekonom. Han räknar ju alltid till han får de siffror han vill ha. :)


Det finnns en massa aspekter som man måste kolla upp innan. Vart bor man i Sverige (soltimmar), väderstreck för uppsättning av paneler,rätt dimensionering, energibehovet i just det huset samt vad solenergin ska samköras med. Det är ju inte säkert det passar alla.

Lösningen är specifik för de olika utgångspunkterna och behoven. Någonstans ska man hämta energi. Vad det nu än må vara.



Kan bara se till de som satt in och kört i något år med en bra solkombianläggning som fungerar.

:Behöver inte jobba med det. Så den tiden kan man lägga på något annat, te.x jobba, om man vill och tjäna mer. Om nu ens intresse råkar vara pengar.


: Hyfsat ren energi.



Investeringen av 100 papp för min nya anläggning är tillbaka på 3,3-3,5 år. Sedan ger det pengar tillbaka x livslängden på den anläggningen. Bortkastade pengar. Tja det beror ju på hur kortsiktigt man ser det.


Energi kommer dessutom knappast bli billigare framöver, det är väl bara början som vi sett.



Då finns det nog mycket annat som människor kan spara mer pengar på, i sina liv i sånt fall.


Mvh. Anders
 
Redigerat:
abbe1001 skrev:
Jag konstaterar snabbt att du inte är nöjd med din investering, vilka fel har ni gjort på din anläggning alternativt vad sa säljaren att du skulle få för pengarna?
Jag har tack o lov inte köpt solfångare utan har en kompis som köpt 2 paneler med 60 rör från sfinx o nog trodde då jag man skulle få ut mer än ca 17 kWh/dag då det är helt klarblå himmel..
Har kollat soldagar från mars månad o rekordet är 12 heldagar + 4 halvdagar med sol vilket är rätt normalt o det täcker ju kanske hälften avv vv för en normalfamilj som inte slösar på vv (ca 10 kWh/dygn)..

Fick själv en offert på 10m2 plana solfångare -04 på 33000:- + montering då jag redan hade en acktank annars hade det kostat ca 45000:- + montering så payoff ligger väl på runt 40-50 år..
Även om solfångarna ger 10000 kWh över sommaren vad gör de då man använder 1500-2000 kWh under samma tid??
Vi gör av med runt 3500 kWh/år för vv o kompisen har liknande förbrukning men ännu inte varit med om att dessa 60 rör klarat mer än hälften av vv under sommar månaderna, Då kompisen kört el över sommaren tidigare o flis på vintern så verkar det som besparingen är runt 1000 kWh/år för solfångarna.. Blir intressant att se hur mycket dom spar nu efter vitvarubyte... :)

Är väl som med mycket annat, Man vill inte erkänna ett dåligt köp speciellt om man investerat för att tjäna på det..
 
2an skrev:
Jag har tack o lov inte köpt solfångare utan har en kompis som köpt 2 paneler med 60 rör från sfinx o nog trodde då jag man skulle få ut mer än ca 17 kWh/dag då det är helt klarblå himmel..
Har kollat soldagar från mars månad o rekordet är 12 heldagar + 4 halvdagar med sol vilket är rätt normalt o det täcker ju kanske hälften avv vv för en normalfamilj som inte slösar på vv (ca 10 kWh/dygn)..

Fick själv en offert på 10m2 plana solfångare -04 på 33000:- + montering då jag redan hade en acktank annars hade det kostat ca 45000:- + montering så payoff ligger väl på runt 40-50 år..
Även om solfångarna ger 10000 kWh över sommaren vad gör de då man använder 1500-2000 kWh under samma tid??
Vi gör av med runt 3500 kWh/år för vv o kompisen har liknande förbrukning men ännu inte varit med om att dessa 60 rör klarat mer än hälften av vv under sommar månaderna, Då kompisen kört el över sommaren tidigare o flis på vintern så verkar det som besparingen är runt 1000 kWh/år för solfångarna.. Blir intressant att se hur mycket dom spar nu efter vitvarubyte... :)

Är väl som med mycket annat, Man vill inte erkänna ett dåligt köp speciellt om man investerat för att tjäna på det..

Säger det igen. Be någon kontrollera igenom din kamrats anläggning så allt stämmer.


Sen vet jag inte hur ni eller han har tänkt över huvud taget. Antingen är det väl han som ej vill erkänna sin felinvestering eller felaktigt ihopkopplade anläggning. Vem lägger normalt de pengarna på något som ej går att tjäna in. Om man inte har stort teknikintresse eller är miljönisse.


Sen finns det ju ingen applikation som ger bra ifrån sig om det inte är riktigt gjord eller installerad. Det är väl värmepumparna och deras leverne ett skräckexempel på.

I framtiden kommer det inte finnas en värmepump som inte samkör med solfångare om de är smarta. Dessutom maximerar energilagringen från solen med glauber te.x. Så pumpen kan ta det när solen är släckt om natten.


Men det kräver ju också att man förstår tekniken.
 
Redigerat:
Om jag inte minns fel, det är väldigt få som är missnöjda med gratis solenergi, så körde väl din kompis mot en tank med beredare i samt hade rätt grymma förluster på något sätt? Är det utrett än vart energin tar vägen, om man bortser från beredaren? Hur har Sfinx ställt sig till installationen, plattväxlare, solslinga - utdragen osv?

Hur vet du vad din payofftid skulle ha varit, skulle din installation sett ut som din kompis? Hur ser din acktank ut?

Sen är det väl märkligt kan jag tycka, om fångarna nu skulle leverera 10000kWh under sommaren så skulle de ju ge ett enormt tillskott till den övriga uppvärmningen resten av året, vad är fel i det?

mvh
 
Det är sfinex rör som han har o han har även fått rören bytta pga att några aldrig blev varma o då dessa skulle monteras kom en åf dit o han smetade på pastan så det skulle va ordentligt gjort fast det blev snålare än då vi monterade rören första gången..
Efter vad folk som kan räkna så lär det va normalt utbyte han får från sina 60 rör = ca 20000:- efter solbidraget inkl rör/isolering mm, Men då solen inte lyser mer än typ 12 dagar/månad räcker inte acktank på 500 L långt..

Kompisen har frågat om dom inte kan fixa en referens anläggning för att se hur FANTASTISK solfångare fungerar, Ingen av oss tror längre vad som skrivs om vad dom ger innan vi blivit övergevisade vilket inte verkar gå här i västerbotten iaf...
För man kan ju inte köpa solfångare för 50000:- för att klara vv/värme helt under 6 mån vilket är 1 ton pellets vilket motsvarar ca 4000 kWh, Vi har båda kört pellets över sommaren (6 mån) med 1 tons förbrukning under denna tid vilket gör 2000:-/år idag..

Jag o min kompis har likadan tank o tvingats köra med vvx + att jag haft mer rör från tak till tank än han så mina förluster i rören har ju blivit ändå större, Jag eldar ved nu över sommar halvåret vilket gör ca 4,5 m3 som är gratis o inte särskillt jobbigt heller då det bara eldas varannan till var tredje dag...
 
Redigerat:
I Norsjö har du en som håller på Mycket med sol o energi privat. Vet ej riktigt vart du håller till i Västerbotten.

Kan tänka mig att soltimmarna skiljer rätt mycket mot kusten eller södra Sverige, då en känning i Norsjö som jag brukar prata med har mycket olika väder i regel, mot vad vi har. Alltså mindre soltimmar.



Allt måste ju ses ur det specifika. Har man Ved, flis, pellets billigt/gratis finns det väl inget som slår det. Om man nu vill lägga ner jobbet och har tid. Då kompenserar ju gratisen även för den oeffektiva förbränningen eller pannan te.x.

Har man energi gratis någonstans är det ju bara att hämta den. Te.x. ur ladugård, gödselplatta, mjölktank, sjö, älv, industri, sågverk etc. etc. .

Kan bara säga att jag har kört in ca 4000 kWh nu sen jag drog igång panelerna (120 rör), 080201. Då är inte min anläggning riktigt 100% effektiv ändå vad det gäller isolering eller lågtemp på tanken. Nu laddar den i regel mot 60-75 grader vid start, så det förloras många kWh (ju högre den har i laddtemp).

Sen 080331 ca. har vi inget annan än solenergi i huset (elbrytana avslagna till värmepump o elpatron). 080301-080331 bidrog solen ca 50-70% av uppvärmningen och varmvattnet.

Mina paneler står 50 grader horisontellt och 40 grader väst. Alltså inte 100% optimalt.
 
Redigerat:
Intressant diskution!
Jag sitter med 8,5 m2 plana solfångarre kopplade mot en tank på 600 l som jag laddar via platt vvx över en kulvert. Och jag är helt nöjd.Jag sparar ca 5 m3 ved.Då jag var först ut i byn med fångare har många varit nyfikna och tittat och ett antal blev så intresserade att dom själva har köpt. Bla annat min farrsa. Han köpte en identisk fångare som jag men han hade bara 500 l samt kunde ansluta utan platt vvx direkt i tanken.Hans anl har en tendens att gå i kok Han får nöd kyla vid sol två dagar i sträck.
Två andra kompisar som också köpte efter att tittat på min anl och hört att jag var nöjd är därimot inte nöjda. Dom valde en annan leverantör och vakuum rör. Efter att jag har tittat på deras anl tror jag faktiskt att skillnaden mycket är mental. Dom hade stora förväntningar. Dels skröt väl jag med att jag var så nöjd men framför allt skröt nog deras leverantör av rören med rörens överlägsenhet. Jag själv var nöjd med att slippa elda i 5-6 månader medan dom räknade med ett mindre under och tiotusentals kronor i besparingar per år.
Vad man bör beakta när man ser på producerad energi i solfångare är att all den energi som produceras juni juli och augusti faktiskt inte nyttjas utan står och kallnar i tanken. Alltså är inte producerad enegi det samma som sparad. Faktum är att vår och höst när fångarna inte står för all energi är dom månaderna som dom ger störst besparing.
Detta är helt min egna uppfattning och jag har inget stöd för det mer än mina observationer.
Ps. Jag tycker också att 2 ans kompis borde kolla sin anl den borde ge betydlig mer!
 
Detta resonemang om producerad kontra spara energi leder mig till slutsatsen att det inte lönar sig överdimensionera en solfångare pga av att kostnaden stiger mer än besparningen . Det går nog att få rätt bra ekonomi i en solfångare tex om man har en el vvb som är dålig och ändå måste bytas och att man då köper en liten fångare för lite pengar .. Men att börja dimensionera för att klara värmen vår och höst leder bara till en massa överskotts energi på sommaren och för dyr investering.
Alltså har man tex el vvb lönar sig troligen en för liten fångare snabbare än en för stor.
Har man där i mot ved eldning kan det finnas en orsak att ha lite större fångare då man oftast redan har en acc tank model lite större och kan förlänga den eldnings fri tiden men det handlar mer on komfort än om ekonomi.
Jag tror också med grund av detta att det är lättare att räkna hem en enkel fångare med lägre verkningsgrad men ett lågt pris.
Tre månader om året kan man i princip värma tapp vatten i en svart trädgårds slang så att betala x antal tusen för att värma 2 månader till kan vara svårt att räkna hem.
Åter igen är det en helt egen åsigt och inget vetenskaplig.Andra kan nog ha helt andra sett att se på solfångare.
 
Är själv lite inne på det som tobbe skriver. Sitter i ett direkt-el radhus och skall investera i en VVB på max 300L, med solslinga och mindre paneler på tot 2-3kvm. Om en dags sol täcker en dags förbrukning av varmvatten så är jag nöjd.
 
Men att börja dimensionera för att klara värmen vår och höst leder bara till en massa överskotts energi på sommaren och för dyr investering.
Inte om man har en pool ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.