Hej Håller på att renovera våran hall.:surprised::surprised:

Det har tidigare inte funnits nån isolering där "kallfarstu" bara blkarna med plank + matta på.
Men nu till det svåra Hur bygger man en trossbotten???
Är det på följande sätt. Man bygger en låda under golvåsarna med plank med djupet 20 & i botten på den så lägger man ner takpapp. Fyller upp lådena med isolering gullfiber & åvanpå golvåsarna så lägger man spånskivor med frästa spår för golvvärme slangen.
Ner med slangen & på med flytspacklet & klinkerset?

Är helt grön på området men är det så man gör heller har jag fattat helt GALET... :confused:
 
Hej Hus23

Du kan sätta en tunn läkt längs ner på golvbjälkarna, på denna lägger du antingen brädor eller ex.vis oljehärdad masonite.
Ovan detta vindpapp (Ej takpapp) eller så om du lägger masonite, foga med fogmassa mellan golvbjälke/masonite kant för att eleminera drag.

Sen petar du i isolering, kör du med tunnare än ex.vis 195mm som i ditt fall så ska du se till att du förskjuter skarvarna i de olika lagren med isolering, dvs man lägger det i förband, precis som en skorstens tegel är förskjutet varje varv :)

Sen ska du ha nåt att gå på, beroende på vad för typ av spånskiva och hur brett det är mellan dina golvbjälkar så kanske du måste komplettera med extra stöd/bjälkar emellan. Detta måste du kolla upp med tillverkaren av dina spånskivor, vilket mått är det ok att ha mellan golvbjälkarna.

Kika på mitt badrumsgolv, jag läktade i botten och limmade oljehärdad masonite, sen fogade jag;
http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?103

Lycka till
Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.