Är det någon som har erfarenhet av injustering av ventilation?, har en frånluftsvärmepump och 4 frånluftsdon, 2 på varje våning i mitt 1 1/2 plans hus. behöver det sitta ett spjäll på vardera frånluftsdonkanalerna eller räcker det med den justeringsmån som ventilen in i rummet ger? Är osäker på om jag måste sätta in Spjäll på varje kanal eller inte. Letar efter information på nätet men hittar ingen.

Hur går jag tillväga för att lättast mäta upp de olika flödena i respektive frånluftsdon? Finns det någon mätare att köpa/hyra till en rimlig summa pengar?

//Bob junior
 
Hej!
Jag börjar med en motfråga; Varför ska du mäta upp flödet? Finns det någon anledning som gör att du tror att det är fel?
Har du projekterade värden och vill se om de är rätt eller är det för att det "känns fel"?
En så liten anläggning bör klara sig med injusteringen på donen.
Att mäta luft är "svårt" och kan kosta en hel del om du ska ha in en firma som gör det.
Vill du hyra en luftmätare kan det kanske gå men är det bara för husbehov så är det väl lättast att göra det "på en höft".
Störst luftspalt - öppnast - bör det vara längst bort från fläkten och där det ska dras ut mest luft, tex i badrum och kök.
Kan du justera fläkthastigheten på värmepumpen, görs det automatiskt eller är den alltid samma?
Är det en fläkt som alltid går med samma hastighet är det som sagt bara att justera in det så att du slipper oljud och du känner att du har bra klimat.
Beroende på hur mkt pengar du har och vill lägga ned kan man alltså ta det flera steg längre men det känns onödigt tycker jag.
Christer
PS. Har du filter i fläkten - och det bör man ha i en värmepump - så bör man byta dessa regelbundet; 1 - 4 ggr per år beroende på fläkt och smuts. Det gör mycket på flödet...
 
Det var mest att jag ville kolla här inne på forumet hur andra har sina anläggningar, med eller utan spjäll. Jag har en projektering som stämmer - tanken var mest att hålla koll samt att jag undrade över varför det fanns spjäll att köpa till anläggningarna.

Frånluftsvärmepumpen är en Nibe 360P och har flera fläktlägen, så den går att justera. och ställs in på ett smidigt sätt.

Tackar för svaret!!!

//Stefan
 
Har du inte en väldigt lustig kanaldragnign behöver du ine spjäll.
Spjäll används i större anläggningar av flera anledningar men behövs i princip aldrig i en villa.
 
Du kanske kan prata snällt med någon konsult / injusterare och be att få låna en Swema, ett slags stor tratt som du sätter över donet och så ser du flödet direkt på en mätare. Fast dom är nog inte så jättesugna på att låna ut om du inte är kompis... en smörgåstårta kanske hjälper till ;-)
 
Allium skrev:
...och be att få låna en Swema, ett slags stor tratt som du sätter över donet och så ser du flödet direkt på en mätare...
Och ibland kan man på kommunens tekniska kontor få låna en "tratt" kostnadsfritt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.