Vi funderar på att bygga ett staket mot gatan för att ha som insynskydd på vår uteplats. För att få det så högt som möjligt tänkte vi oss någon form av spalje upptill och ett glesare staket nedtill.

Nu undrar jag om det är någon som byggt något åt det hållet som vill dela med sig av bilder?
Jag söker nämligen inspiration. Och det brukar alltid finnas någon annan som kommit på bra lösningar.
 
Kolla in staketet från Söderläge i SVT, i avsnitt 7 eller 8...

/Elin
 
kloka_elin -Det programmet verkar inte längre ligga kvar på svt dessvärre.
fredwel - Den broschyren hade jag redan hittat jag också - har plöjt nätet efter idéer, men inte hittat den rätta. Testar lite olika ritningar i Sketchup just nu.
 
Det skymtar förbi i avsnitt 8 i slutet, vid ca 25 minuter. Annars kanske det syns i "snabbreprisen" av den gamla trädgården, men jag kan inte se det här på jobbet för vi har inte adobe flash... Men man får ju inte fulsurfa på arbetstid!!

/Elin
 
Ok - såg det nu.
Ingen annan? Skulle behöva lite mer inspiration.
 
Vad sägs om att bygga "spalje", 45x45 ribbor (liggande), med 45mm avstånd mellan, sen kan du göra det tättare nerifrån.
Jag har precis blivi färdig med en sådan, 180 cm hög, men jag kommer nog inte göra där nere.
 
maggiem - har du någon bild? Har faktiskt suttit och ritat på något åt det hållet - skulle vara kul att se en bild.
 
Här, 2 minuter gamla bilder ;)
Stolphattar skall på, annars är den färdig.
 
  • DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju bra ut! Stärker mig lite i mina tanker. Jag har suttit och ritat på något väldigt liknande. Samma täthet som du upp till en meters höjd och sedan har jag funderat på antinge glesare upp till 180 eller som på bifogade bild något pergolaliknande längst upp.
 
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill bara visa hu vi nu tänker göra i slutänden. Arbete pågår utanför just nu.
 
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Monica Z och 1 till
  • Laddar…
Så här blev det alltså till slut. Tanken är att hela skall bli falurött, men det tar ett par år till dess eftersom det tryckimpregnerade måste torka först.
 
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.