Nån som har använt färdiga plintar någon gång?
tillvägagångs sätt? resultat?
 
Ja, det är säkert åtskilliga. Jag, tex.
Tillvägagångssätt: tja, man gräver ner dem där de ska vara. Det är inte så märkvärdigt. Det är naturligtvis lite mek att få dem på rätt ställe och i rätt höjd.
Resultatet blir helt OK.
 
Mecket med att få det rakt förstår jag, tips angående det?
Fyllde ni bara igen med jorden sen el fixerade ni plintarna på nått annat sett?
 
Vad är det du ska bygga?
 
en ligghall till hästar!
3 väggar och tak
2-2,5 meter mellan plintarna e ok ?
 
jag skulle forfarande vara intresserad om nån vet hur man gör med färdiga plint, hittar bara massa info om att guta egna!
nån, som har lite tid och vill förklara?!:)
 
Att sätta upp t ex ett 1.8m plank, och använda 500mm färdiga plintar, är att tigga om problem.
Man gräver ett hål, 300-400mm i diameter, man gräver bort all jord. Sedan lägger man singel/skärv i botten på gropen, och stöter detta med ett verktyg som liknar ett järnspett, men med en järnklump i ändan, och fyller på med sten efterhand, tills man kommit upp i höjd, där man vill ha plinten. Fyll sedan runt plinten med sten/grus. Använd helt 700mm höga plintar. Att borra ett hål, och sedan fylla med betong är ändå det enda säkra sättet för ett plank. Gör gärna en rundvandring i villaområdet, och kolla hur det ser ut med planken, omkullblåsta, sneda, krokiga o s v är vad som möter en, när man inte orkar göra det riktigt på en gång.
 
Finns ju bättre plinta än de än trädgårds plintar. Kolla på finja. De har mindre runt 700-800kg med 1200x1200 fot
Även vi på jobbet gör samma typ av plintar.
 
700-800 kg! Det var en ligghall för hästar, inte ett vindkraftverk.
Du kan göra som Saturnus beskriver, men det går att göra enklare, beroende på vilken jord det är där du bygger och vilken ambitionsnivå du har.

Det kan räcka att gräva ett hål, lagom djupt och se till att det är plant i bottnen. Sen ställer du dit plinten. Kolla med ett vattenpass att den står rakt. Om du behöver justera, gräv hellre bort lite än att stoppa under. (Det finns en tanke att plintarna står bättre om de står på orörd jord.) Sen skottar du bara tillbaka jorden och trampar till den försiktigt efterhand.

Hur får man plintarna på linje? Detta kan man också göra mer eller mindre krångligt. Gör man efter alla konstens regler sätter man upp profiler och spänner snören mellan dem. En enklare sätt (med sämre precision, men det räcker förmodligen för en ligghall) är att gräva ner de fyra hörnplintarna först. Mät ut att de kommer med rätt avstånd och mät diagonalerna så det blir vinkelrätt. Eventuellt får du använda ett tex slangvattenpass för att få dem i våg.
När du sen har de fyra hörnen spänner du snören mellan dem. Nu ser du precis var resten av plintarna ska placeras i höjd- och sidled.

Det var lite översiktligt. Du får fråga på om detaljerna om det är mer som är oklart.
 
Färdiggjutna plintar är bra om man inte har någon möjlighet att gjuta. Annars föredrar jag att gjuta i gjutrör. Har precis gjort klar plintarna för uteplatsen. Frugan och jag gjöt 20 st plintar. Det tog rätt så precis 2 timmar. Då hade jag tidigare ägnat en dryg timme åt att borra hålen.
Det som tar längst tid är att mäta ut var plintarna ska vara. men det jobbet är ju samma oavsett om det är färdiga eller platsgjutna plintar.
 
satte nyligen upp 100 m häststaket där använde jag färdiga 70cm plintar med ca 2,5 m c/c ....grävde ett dike längs hela sträckan då det va smidigast i detta fallet pga att de var mycke sten och svårt att bara gräva hål,,bottnade med lite bergskoss för att få rätt höjd o även för dränering så att inte tjälen lyfter plinten.....smidigt o i princip lika pris som att gjuta själv
 
drarmi: Tittade på din blogg, och du skrev att bultarna ska vara i längdriktning på staketet. Har funderat på detta och är lite nyfiken på hur du kom fram till det :)

andersmc: Funderar som du på att borra och gjuta, känns som mindre arbete än att köpa färdiga plintar. Använde du gjutrör trots att du borrade? Vi har stadig lera så det är ingen risk att kanterna skulle rasa innan betomhen hårdnat, så jag funderar på att köra utan eller bara i övre delen.

/fredrik
 
fredwel skrev:
drarmi: Tittade på din blogg, och du skrev att bultarna ska vara i längdriktning på staketet. Har funderat på detta och är lite nyfiken på hur du kom fram till det :)


/fredrik
Inget konstigt .... Anledningen för detta är att annars kommer bultarna eventuellt att sitta ivägen för trallbrädorna när de skruvas på plats. Dvs om man inte sätter trallbrädorna ovanför bultarna men då hamnar planket rätt högt från marken.
 
fredwel skrev:
Använde du gjutrör trots att du borrade?
Gjutrören är för den delen av plinten som är ovanför marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.