Hej. Har ett garage intill huset som är ca. 7x3,5 m. Har tänkt lite på att lägga en rörslinga på taket som man då leder vattnet igenom innan det värms upp i fjärrvärmepannan.

Undrar om det är någon som har erfaranhet om detta. Behöver nämnligen lite råd om dimensioner på rör, materialval, slingans längd osv. Hade tänkt att lägga ett plasttak över slingan för att behålla värmen bättre.

Alla tips om detta uppskattas.

Hälsningar, Lasse.
 
Det är kallvatten du pratar om?
Många använder pem-slang isf. dim 25
 
Ja, alltså vattnet ska gå genom denna slang och förvärmas innan det passerar den vanliga varmvattenberedaren (fjärrvärme).

Hur lång slang vågar man ha? Tänker då på tryckfallet i slangen. Vilken volym bör man kunna "lagra" i slangen under dagen för att få god effekt?

Tanken är ju att varmvatten förbrukningen är ganska låg under dagarna och då ligger vattnet stilla i slangen och värms upp under dagen. Sedan på kvällarna när alla ska duscha, diskning m.m. så används vattnet som värmts upp under dagen. Allt vatten kommer dock passera varmvattenberedaren för att värmas upp ytterligare om det inte varit en solig dag. Systemet kommer kopplas bort vintertid.
 
Köp 50 meter om du får plats med den.
 
Om jag tar 50 meter 25mm slang så ryms det ungefär 25 liter i den. Borde jag inte kunna ta en längre slang? Eller blir tryckfallet för stort då? Angående dimensionen som nämndes tidigare, hur påverkar det om jag väljer en större dimension? Självklart tar det längre tid att värma upp vattnet i slangen. Men en hel dag med sol, hur tjock slang kan man ha för att få hinna få upp temperaturen på vattnet i slangen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.