TV-antenn införskaffad:

Eftersom jag mot allt sunt förnuft har svårt för prisvärd elektronik och lagom stabil mekanik löste ett besök hos Elektro Ton i Årsta mina behov av nya antenner.

Befintlig antenn sitter på skorstenen och ser mest ut som en fågelskrämma. Nu ser det ut som om skorstenen skall väck (prata inte om det) och antennen måste i vilket fall som helst flyttas. Eftersom antennerna har suttit där dom sitter under större delen av min livstid var det dags för en investering.

Följande införskaffades:

*Stadigt väggfäste med snedsträva (med maströr monterat håller det för ett par fullvuxna tjockisar).
*2x2m maströr, 50mm. Konad skarv garanterar glappfrihet i många år.
*UHF-antenn från spanska Televe (Dat75) - mycket välgjord antenn från UHFens hemland - speciellt väl lämpan vid kuperad terräng.
*Riktad FM-antenn för optimal Powerhitradiolyssning (Triax).
* Mastfilter från Triax, tre ingångar ifall jag skulle få för mig att investera i en TV1antenn också.
* Aktiv förstärkare med två utgångar.
*Splitter med 4 utgångar.
*Lite kabel.

Avsikten är att ansluta Boxer-boxen till mastfiltret, därefter ut från Boxern till förstärkaren och sedan vidare till splitten för distribution i huset (stjärnnät). Vid behov skaffas ytterligare en splitt för att täcka hela huset.





 
Har du kopplat ihop antennerna i ett delningsfilter?, detta kan ge problem eftersom båda är i samma frekvensområde. Om antennerna sitter med ung en meters avstånd så ska de inte störa varandra och drar du ner kablarna separat så borde det fungera.

Bäst på antenner är Kjell & Co
 
Håller med Pelle, om du enbart har kopplat ihop dina två antenner utan något filter så kommer du att få helt fel anpassning. Titta gärna på www.kjell.com om det inte finns något lämpligt filter, men tänk på att det är två typ "TV2 antenner" du har, det ska vara ett filter som är avsedd för detta (eftersom det vanligaste är sammankoppling av en typ "TV1" och en "TV2" antenn. Jag är inte ens säker att man kan ha två antenner av samma typ och få någon rundstrålande effekt, men kanske det går, någon typ av filter måste det ändå vara med
 
Jag hade nog satt en UHF antenn till antennförstärkaren och justerat in den antenn till maximal bild. Sedan hade jag bytt ut den 1:a antenn till den andra och justerat in den. Då vet jag att båda är optimerade, gå du runt på vinden och placera antennerna där det ger bästa mottagning.

Jag hade nog inte använt skarvarbitar utan tagit en hel kabellängd, även om man kanske inte ser någon större försämring direkt så kanske kontakterna börjar att oxidera på vinden och det försämras efter hand.

När varje antenn är optimerad så skulle jag skaffat ett filter med ingång för två UHF (TV2) antenner, det finns, man kan stacka flera antenner ihop för att få ökad förstärkning av insignalen.

Man kan aldrig koppla ihop två antennkablar utan att filter används.

Filter för att "slå ihop antennerna" sätter man då innan förstärkaren och sedan efter förstärkaren leder du ner signalen genom en förgrenare (den med en in och 3 ut)till de olika tv-appraterna
 
Angående filter med kanalingång (Helsingborgsfiltret med två UHF in och en VHF, se kjell&co länk http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?30316 ) Frågan är om jag måste köpa två UHF antenner? Om svaret är JA och jag skaffar mig boxer behöver jag fortfarande unyttja bägge ingångar till UHF och två antenner. Behöver jag filtret över huvudtaget om jag skaffar boxer? ???
 
Hej, hej Pinger!

Det finns tydligen en TV-installatör på Björnåsvägen. De borde kunna sitt område hyfsat bra? Vi köpte dock en billig kombiantenn (229 kr) på biltema som vi idag får se som en temporär lösning och med den fick vi in TV1 och TV2 med bra bild. På 4:an fick vi en bild med ganska kraftiga ränder och lite myrornaskrig.
Jag är inte så insatt ämnet TV-mottagning men Ni kanske måste högre upp med antennen då Ert hus är ett enplans? Ett jääääättelångt maströr kanske?

Först idag flyttar vi in för igår hade vi ingen toalettstol installerad. Våra två katter flyttade däremot in igår.

 
1. Allt verkar vara kopplat rätt

2. Är filtret gjort för att kunna ta två UHF? troligen ja, för den har ju fyra ingångar. Men jag är fortfarande osäker på vad man ska ha för filter när man tar två olika tv-sändare med UHF antennerna. Jag har sett att man kan koppla ihop så många som 4-6 antenner för att få bra bild men då har samtliga varit riktade mot samma sändare

3. Jag skulle prova en antenn i taget med så få saker i mellan som möjligt

a) ta en antenn och koppla den utan grenfilter och förstärkare och ställ in den för bästa bild och se vad ni får då

b) koppla sedan in grenfiltret och ev förstärkaren och se vad som händer (ännu bättre om ni gör detta i två steg, men det kan ni göra om det inte fungerar). Ni borde nu i alla fall inte få sämre bild

c) koppla in den andra antennen direkt ner till TV för att ställa in den för bästa bild (utan massa saker i mellan)

d) när detta är klart så kan ni koppla in den antennen i den avsedda grenfiltret

Skulle detta inte fungera så prova att rikta båda antennerna mot samma sändare och se om det blir någon skillnad



 
Jag hade en antenngubbe hemma hos mig igår (Pinger! Han bor t.o.m på Björnås. Ska fixa hans visitkort till dig eller passa på fredag nästa vecka om du är hemma när han kommer). Han kommer sätta upp 3 antenner och en parabol på fredag i nästa vecka. Vi kommer att ha Canal Digitals Familjepaket istället för Boxer. Han verkade inte gilla Boxer då han tyckte det var lite instabilt jämfört med parabol som även ger lite lite bättre bild eller så var han köpt av Canal Digital.

PS. Tyvärr missade jag rådjuren. De djur jag sett hittills är Er katt, vår andre grannes hund, våra egna två katter och en massa hästar & kor.
 
När du säger ingen bild, använder du Boxern vid inställningen? Tänk på att en digtalmottagare antingen ger perfekt bild eller ingen bild, att ställa in en antenn efter detta är inte omöjligt men svårt. Jag har själv ingen Boxer men jag gissar efter dina försök, att den går på en UHF frekvens, ta en motsvarande vanlig TV2 eller TV4 och ställ in antennen mot den, så du får optimalt mot sändaren innan du kopplar in Boxern.
 
Vissa av boxerboxarna visar signalstyrkan i realtid vilket gör att man kan använda det "fönstret"/informationen när man ställer in antennen.

Jag har haft ett helvete med digitalTV-mottagning pga svag mottagning. Bryts vid snö regn osv, ligger precis på gränsen till attt kunna se överhuvudtaget.
 
... förströ sig med tv...Då börjar man att undra vad som tar mest tid att ställa in tv:n eller att titta på den ;D
 
Ken skrev:
Dom måste ändra på detta och ta betalt av dom som vill ha SVT's kanaler, tycker jag.
Ta en kurs i samhällskunskap och läs om vad public service är. Hur många skulle betala Pay per view för ett program om samhällsdebatt? En befolkning kan inte lalla runt obildad.
Iochförsig tycker jag de kan lägga det på inkomstskatten.....
 
Lite tråkigt sagt.
Dels finns det andra betalsätt än PayPerView. Ett annat alternativ kan vara betalkanal.
Två Public Service kanaler är inte en naturlag.
Jag känner inte för att via tvång finansiera Public Service program såsom Robinson etc. Jag kan tänka mig att betala extra för en smal faktakanal utan en massa politiska overheadkostnader eller nöjestrams á la "I vilken småstad åker tåget genom nu?" eller"Nu ska en avdankad kändis skratta och sjunga med i en låt från 60-talet". Kostnaden för det nöjet borde väl var och en bära själv, eller?
Att sedan "utbilda" de obildade massorna via "statstelevizionen" känns lite likriktat och något som jag hoppas förpassas till den kollektiva skräphögen tillsammans med "Kapten Zoom".

mvh
David "med galaxer i mina braxer"
 
Jag menar inte utbilda som i utbildningsradion utan via samhällsdebatt....
 
Pinger, är det artikelnummer 32-4279 för 99:- som ni köpt på Clas Ohlson? det ser ut att fungera ( och ni har kopplat in antennerna på de två ingångar som är avsedda för UHF)

Jag utgår från att ni nu endast har en antenn igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.