Jag var på den lokala bygghandeln (Beijers) och frågade om priser på Elite-fönster, underhållsfria i aluminium.

Han tog helt självklart fram priser på 3-glasfönster, och när jag frågade om 2-glas, tyckte han att det verkade dumt att ha sådana.

Jag kommer att ha spaltventiler på fönstren och har inga problem med ljud etc där jag bor.

Är det självklart nuförtiden att man har 3-glas fönster? Vad ska man utgå från när man väljer 2 vs 3 glas?
 
Inte självklart att man skall ha 3 glas, Men jag tror att istort sett alla svenska fönstertillverkare har det som standard sen kan man välja olika 3-glas tex med varmkant,LE argon gas fyllda mm... sen beror det det på hur stort fönstret är och om det det skall vara öppningsbart. Är det ett stort fönster kan det bli för tungt med 3-glas för gångjärnen.
 
Hej,
vilken skillnad var det på U-värdet på dessa två fönster?
Sen har jag hört att ramen spelar in på isolerförmågan också.
Ett fönster som säljs på Kronfönster har 0,4 på glaset men hela
konstruktionen har 0,8 i U-värde.
 
Spax skrev:
Hej,
vilken skillnad var det på U-värdet på dessa två fönster?
Sen har jag hört att ramen spelar in på isolerförmågan också.
Ett fönster som säljs på Kronfönster har 0,4 på glaset men hela
konstruktionen har 0,8 i U-värde.
Länk tack, det låter helt osannolikt!
Man brukar tala om att man på ett trelasfönster med dubbla energiglas, argon och varmkant kan komma ner i ett u-värde på ca 1 (1,08) På själva konstruktionen brukar det hamna betydligt högre, beroende på om det ska vara öppningsbart, "perspektiv" innåt/utåtgående och själva konstruktionen på köldbryggan.

I vilket fall som helst, att lägga sig runt 1 är ganska riskfyllt, man får väldigt lätt kondens på UTSIDAN fönstret och ev isbildning.

Men om ni kan verifiera uppgifterna ska jag stämma av med mina leverantörer. Det är alltid intressant med nyheter på marknaden

"Glasmästar" Crappy
 
2-glas vs 3-glas är egentlgien en ointressant fråga. U-värdet och ljudisoleringen är dom intressanta parametrarna. Om vi då förenklar och säger att 3-glas har bättre u-värde än 2-glas så ska du utgå ifrån om du vill lägga pengar på att värma huset eller köpa fönster. Sen kan man säkert räkna och diskutera länge om det lönar sig, vilket som är bäst för miljön osv.

Varför du blandar in dina spaltventiler i frågan förstår jag inte. Ventilerna sitter väl där för att släppa in frisk luft, fönstren skall hålla kvar värmen inomhus.
 
Spaltventiler påverkar ju inte u-värdet negativt. frisk luft e viktigt
 
Spax skrev:
[länk]
Skulle vara lite fösiktig, minst sagt. Jag ska stämma av detta imorgon.

Citat:
Vårt absolut bäst isolerade fönster, Frost - Norrlandsfönstret (U-värde 1,0 )

• Isolering: Extremt god.
• Fönsterprofil: 6 kammare
• Glas: Perma: 3-Dubbla Isolerglas med dubbla Argonkammare Uw-0,6
• Profil Fönsterbåge: alla.
• U-Värde hela fönsterkonstruktion - 1,0
• Karmdjup: 74 mm
• Färger att välja på för Fönsterbåge: Alla

Desutom, vilket gör mig väldigt undrande:
Bilden visar ett 2-glas fönster:
http://www.kronfonster.se/froost.htm

Sen är det så att ett isolerglas är antigen 2-glas, vanligen benämt Ex. D4-12 eller ett 3-glas vanligen benämt ex.T4-12
( det står för dubbelt eller trippel :=) sen finns det iofs qvadrupplar också alltså 4-glas men är väldigt ovanligt)

Dubbla isolerglas betyder alltså 2st separata 2-glas? Totalt 4st glas?
3-dubbla isolerglas betyder 3 st separata isolerglas? Totalt 6st glas?

Som Sauk sa, jag är skeptisk" :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.