Tänkte gräva ner en kabel till uthuset i lämpligt rör.
Behovet är några lampor och ev en värmefläkt.



EKLK 3G 1,5 mm² har jag massa hemma.

Kan jag lägga dubbla kablar ut i röret för att minska belastningen
eller för framtida bruk om jag behöver mer elektriska saker ?

Eftersom jag annars får så mkt kabel över på rullen är jag snål?
;)
 
Ja, du kan dra flera EKLK i samma rör i marken från olika säkringsgrupper (parallellkoppling är inte att rekommendera då detta kräver lite mer avancerade beräkningar) men kablarnas strömvärde försämras vid anhopning. Förutsätter att du använder gult kabelskyddsrör som ligger på minst 55cm fyllnadsdjup.
 
snaggletooth skrev:
Ja, du kan dra flera EKLK i samma rör i marken från olika säkringsgrupper (parallellkoppling är inte att rekommendera då detta kräver lite mer avancerade beräkningar) men kablarnas strömvärde försämras vid anhopning. Förutsätter att du använder gult kabelskyddsrör som ligger på minst 55cm fyllnadsdjup.

Är det inte så att förläggningen på tomten, alltså inte inkommande el, är husägarens ansvar? Om man lägger det för grunt drabbas man ju själv när spaden/spettet/´mm går snett?
Om rören ligger under stengång, bör det då inte räcka med 30 cm? Fast nu kan jag vara ute o cykla.

Kjell G
 
I mark där jordbearbetning förekommer: minst 55cm fyllnadsdjup
I mark utan jordbearbetning: minst 35cm fyllnadsdjup

Och jordbearbetning lär det ju vara så fort du sätter ner spaden i potatislandet eller gräver om rabatterna

Bara för att man är under jord slipper man inte undan föreskrifterna, och när man säljer fastigheten, vem har ansvaret då?
 
Min f.d. granne tyckte det var ok att lyfta lite på grästovorna och stoppa ner en gummikabel där till sitt nya garage tills jag såg vad han höll med och förklarade lite försynt om de uppenbara riskerna med detta, och ja, han höll med till slut!
 
Mikael_L
Jag har precis grävt ner rören för servisen. På frågan om djup svarade killarna på elbolaget att 40cm räcker alla gånger. Det verkade inte som att dom skulle varit speciellt bekymrade över 30 cm heller ... :confused:

Nåväl, jag har den iaf på drygt 40, som grundast. Sen kommer det fyllas för en markhöjning på 10-25 cm nåt, i framtiden ...

Kan det kanske vara skillnad på jordkabel direkt i marken och på kabel förlagd i skyddsrör?
 
Ok för 40 cm djup. Men om man som vi har ytligt liggande berg, på sina ställen kanske bara 15 cm jordmån – hur gör man då? Spränger en liten kabelränna? Kan man täcka kabeln med något skydd?

MVH
Ronnie
 
Nej, det är ingen skillnad med eller utan kabelskydd, bara på hur man tolkar reglerna :)

EDIT:
För att undvika missförstånd, om man använder kabelskydd i förstärkt utförande kan man lägga grundare.

Det blev lite sent inatt :)
 
Redigerat:
Och där fick pysslaren sitt svar lite indirekt. Med förstärkta skydd kan du klamra direkt på berget även ovan jord om du skulle behöva
 
snaggletooth skrev:
Min f.d. granne tyckte det var ok att lyfta lite på grästovorna och stoppa ner en gummikabel där till sitt nya garage tills jag såg vad han höll med och förklarade lite försynt om de uppenbara riskerna med detta, och ja, han höll med till slut!
Fick kortslutning på ytterbelysningen vid poolområdet. Vet inte om det berodde på alla sprickor i gummikabeln som grävts ned utan minsta skydd, eller om det berodde på den fina skarv med "sockerbitar" och eltejp som låg under gräsmattan. Allt gjordes om med EKKJ i rör senare. Jag ska se om jag kan hitta bilderna jag tog på hur den kabeln såg ut efter de åren i marken. Det är nog många här som behöver få se det.
 
Bjurran: Var det du som hade gjort det eller tidigare ägare??
Bilder i vilket fall som helst.
 
Men hur är det egentligen. Om nu någon kulle sätta en spade genom en spänningsförande kabel, även utan jfb, händer något annat än att proppen går? Spaden lär väl utgöra en perfekt jordledare eller????
 
DjAlbert skrev:
Bjurran: Var det du som hade gjort det eller tidigare ägare??
Bilder i vilket fall som helst.
Har dessvärre inte hittat bilderna än, men är ändå stark nog att erkänna att jag var delaktig i att göra den installationen. Gick i mellanstadiet då, och var dum nog att lyssna på vad bekanta sa. Hade dock inte en tanke på det när jag senare köpt kåken av min far... Därmed kanske det kan vara värt att flagga för risken att man kan råka ut för sådana installationer när man köper en bostad, så jag skulle vilja förespråka att göra en elbesiktning innan man köper något vilket diskuterats i många andra trådar här. I mitt fall har jag senare varit med om i stort sett alla ombyggnationer så jag vet vad som gjorts, och hur mycket felaktigheter som finns (som t.ex. brist på jfb) men jag är medveten om det. Tänk er tanken att köpa ett hus där någon tattarkopplat allt och du inte har en aning hur. Jag skulle nog riva allt och dra om allt på nytt! Eller... ehum, jag menar givetvis låta en behörig göra en nyinstallation . :D
 
Redigerat:
Ingvald, tyvärr är det så att man aldrig kan veta säkert för det beror alltid på nått om, men troligtvis går säkringen.
 
Ingvald skrev:
Men hur är det egentligen. Om nu någon kulle sätta en spade genom en spänningsförande kabel, även utan jfb, händer något annat än att proppen går? Spaden lär väl utgöra en perfekt jordledare eller????
Vägen till jord kan mycket väl gå via spaden OCH den som gräver. Säkring löser vid 10 A medan 0,05 A är dödande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.