Hej!
Vi har precis fått en betongplatta gjuten till vår nya terrass. Det är en stor yta, ca 95m2 som går som ett L runt 2 sidor på huset. Vi har dock fått en del problem och vi behöver lite kloka råd om vad vi kan kräva av entreprenören.
Vi har anlitat en firma registrerad här i Sverige som använder byggnadsarbetare från Litauen, mycket trevliga killar som arbetat i ett snabbt tempo med förberedande markarbete och isolering. Allt såg bra ut fram till igår då betongen skulle i...
De hann helt enkelt inte med att ta hand om hela ytan när solen låg på och 1/3 härdade innan de hann jämna till där - och den blev stenig och ojämn. Nu har de jobbat hela dagen idag och kommer även några timmar i morgon för att åtgärda problemet - de bilar upp de översta centimetrarna och gjuter med ny betong en bit i taget.

De tycker att felet är betongfirmans som hällde på för mycket betong på en gång.
Vi anser nog att det handlar om brist på kommunikation om vad de förväntat sig och hur de vill arbeta. De kunde ha talat om hur de ville ha betongen levererad innan och/eller bett betongfirman ta det lite lugnare kanske?
Så vad gör man för avtal nu - vi har ju fått extra omkostnader för ny cement, hyra på maskiner etc. Och vi bör väl inte betala för all extra arbetstid som läggs ner nu?
Har betongleverantören något ansvar eller är det, som vi tror, bara byggfirman?

Dessutom så har de inte mätt ordentligt så att två av tre rader av betongglas som vi har som ljusinläpp till källaren kommer att bli delvis täckta när vi lägger stenplattor på terassen!!! Vad säger man om sånt?

Några råd???
 
Felet är helt klart byggfirmans. Betongbilar står liksom inte och väntar utan de lägger ut beställd mängd och tiden som de räknar med för detta räcker i de allra flesta fall.
Vill de ha bilen där längre tid så kostar det.

Har du fast pris på hela jobbet så är det väl bara att låta dem fixa det. Går de på löpande så är det sådant man får räkna med då man anlitar vissa byggföretag.

Att man mätt fel, inte kommunicerat etc förvånar mig inte ett dyft.

/Kent
 
ja du hur du än handlat upp det fastpris, löpande så skall entreprenören åtgärda detta utan kostnad om denna har ombesörjt leverans av betongen annars är det ett annat läge.. Hur man nu kan beställa pjuck mitt i sommarn uten retarder i är en gåta....
 
Bekka skrev:
Har betongleverantören något ansvar eller är det, som vi tror, bara byggfirman?
Betongfirman har inget ansvar för detta. De har levererat det som beställts och hällt ut det på anvisad plats.
De kan ju inte veta vad betongen är avsedd för när den beställs, ej heller hur många som skall bearbeta betongen.
Som tidigare nämnts så kunde byggarna beställt betongen med retarder. Man kan även få betongen självnivellerande, dvs att den flyter ut och jämnar av sig själv.

....som man bäddar får man ligga.
En byggare som inte har koll på läget skall inte ta sådana jobb. Om man ändå gör det så gfår man betala lärpengar när man får göra om felaktiga saker.
Kunden skall aldrig drabbas av ett klantigt förfarande (även om det oftast blir så i slutändan iallafall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.