Vi ska bygga ett gammeldags kök (troligen från Lidhult) och kommer att ha en matt svart granitbänk med underlimmad ho. Vi funderar på en ho i svart. Jag kommer inte ihåg vad materialet heter, men det var någon blandning mellan krossad granit och någon plats..

Någon som vet om dessa hoar är bra? Finns det olika bra kvalitet / material ?
 
jag hoppas verkligen att dessa hoar är bra, för jag har alldeles precis beställt en! :D

Dock har jag ingen erfarenhet av dessa, har inte sett någon hemma hos någon heller så risken finns väl att det finns nån nackdel som jag missat....
 
Har tittat på Blancos svarta hoar i Silgranit, http://www.blancosverige.com/silgranit.asp

Tänker troligen beställa från någon tysk nätbutik och är mest inne på någon av Metra-modellerna. Men är lite skeptisk då den har väldigt skarpa vinklar nere i hon, och har sett att det lätt blir beläggningar där på rostfria modeller med räta vinklar.
 
Delphoria skrev:
Vi ska bygga ett gammeldags kök (troligen från Lidhult) och kommer att ha en matt svart granitbänk med underlimmad ho. Vi funderar på en ho i svart. Jag kommer inte ihåg vad materialet heter, men det var någon blandning mellan krossad granit och någon plats..

Någon som vet om dessa hoar är bra? Finns det olika bra kvalitet / material ?
Dom är bra, jag skall själv ha snart, fast inte antracit.
Silgranit hos Blanco, fragranit hos Franko, finns Teka och någon företag som har namn liknande Shock, jag minns inte exakt
Kalk fatsnar inte alls säger folk, lätt att hålla rent och tålig. Jag är inte svensk, i min hemland det är vanligt, folk är mycket nöjda. Jag skall köpa "hemma" Blanco och med Blancos vattenkran kommer jag undan ca 10 000 kr billigare än vad det skulle kosta här i Sverige. ;)
 
Hoarna är slitstarka men spröda
Om ni skall ha granitbänkar är en planlimmad svart ho väldigt snyggt o praktiskt
En underlimmad ho innebär att granitskivan får ta stryk av tunga grytor och stekpannor
kanten kan bli flisig med tiden
Om priset blir för högt, välj ovanpåliggande ho
 
Bra tanke med att stenkanten kan bli flisig med underlimmad ho. Men är granit så känsligt att det blir skadat?¨

Bra tips också om att ha planlimmad för att få ner kostnaden, men varför måste underlimmad ho kosta så mycket mer?? :confused:
 
En underlimmad ho innebär att hålet i granitskivan måste slipas invändigt eftersom kanten blir synlig
Granit är väldigt slitstarkt men tål inga tyngre slag på kanten
Tunga grytor och stekpannor som skall diskas kan orsaka sådana slag

Ovanpåliggande ho räcker det att grovt fräsa ur ett hål för vasken (billigast lösning)

En planlimmad ho innebär att plåten tar dessa slag (se bifogad skiss)
Om planlimmningen görs med ett snyggt och proffsigt utförande är det väldigt snyggt
Den svarta vasken i antrasit går också att planlimma
 
  • Genomskärning av planlimning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blev nöjd med blanco silgranit vask och svart granitbänk i planlimning? Är sugen på just den kombinationen.

Mycket prat om leverantörer, de som gett mig bäst pris är väl diapol hittils, finns det någon annar med bra pris/service. Jag vill ju ha transport ända hem i köket.
 
Hmmm. Blanco har bara Lago, Classic och Axia i silgranit har jag för mig, för planlimning. Konstiga argumen att flasha en vask för att spara granitkanten! Drar du en gjutgärnspanna i silgraniten istället så är den visserligen starkare men inte oförstörbar. Ta då istället en kompositsten-skiva och underlimma en silgranit i den så är du bättre garderad och har en snyggare produkt. Italienska Silestone har urläckra stenar som är i pris med granit och har mycket bättre egenskaper! Helt porlöst materiel som inte har några naturliga brytpunkter som en granit/diabas. Skall du ha en svart sten så kan jag rekomendera NegroSepia.
 
Strit skrev:
Hmmm. Blanco har bara Lago, Classic och Axia i silgranit har jag för mig, för planlimning. Konstiga argumen att flasha en vask för att spara granitkanten! Drar du en gjutgärnspanna i silgraniten istället så är den visserligen starkare men inte oförstörbar. Ta då istället en kompositsten-skiva och underlimma en silgranit i den så är du bättre garderad och har en snyggare produkt. Italienska Silestone har urläckra stenar som är i pris med granit och har mycket bättre egenskaper! Helt porlöst materiel som inte har några naturliga brytpunkter som en granit/diabas. Skall du ha en svart sten så kan jag rekomendera NegroSepia.
Argumentet gällde inte för silgranit utan plåtvaskar
En rätt flashmonterad plåt är den absolut bästa lösningen
Köksbänkar idag är ju både arbetsbänkar samt en möbel
Inte som förr när de endast var en arbetsplats
Hygien är också något som man beaktar mer
Dåliga träslag är jumjum för bakterier

De konsttillverkade materialen är döda till strukturen och väldigt spröda men väldigt slitstarka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.