Hur gör man med takutskjutet på gavlarna när man använder takboard?

Min bärläkt är 35x70. Håller den för ett ca 40cm takutskjut eller behöver jag stadga upp den på något sätt?
 
  • IMG_0454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takboarden slutar där gaveln slutar.
Bärläkten brukar vara 45 x 70 vid takboard. Av bilden att döma, ligger garaget inte vindutsatt och det kommer säkert att gå bra.
 
Jo, jag vet att tex Benders rekommenderar 45x70 och jag påpekade det för prefab-tillverkaren som jag köpte läkten av. Han påstod dock att 35x70 skulle hålla.

Tackar för svaret! Då kör jag på!
 
En följdfråga om läkten: Hur mycket besvär är det rimligt att göra sig för att bärläkten inte ska skarvas på samma ställe hela tiden? Längderna är 'perfekta' för byggnaden och skarvar skulle hamna precis på samma takstolar om jag inte justerar mellan varven. Samtidigt ska ju läkten spänna över så många takstolar som möjligt...
 
I byggsatserna från trähustillverkarna brukar man skarva alla läkten på samma takstol.
 
Tack!

Jag varierar mellan två lägen, men då vet jag att det är mer än väl. Jag varierar även skarvarna på takboarden (som är liggandes över 3 takstolar).
 
Någon som vet ett smart sätt att fästa nockbrädan på? Jag vill helst att översta takboarden ska gå ända upp så att de översta möts kant i kant. Att fasa av toppen på takstolarna passar därför inte så bra.
 
Smart pryl! Tackar för tipset!

Jag tänkte ha tätt uppe vid nock och köra med mögelstoppers istället.

Jag fasade av takstolarna ett par cm för att få en platt yta att sätta nockbrädan på. Får se hur nockprovet går för att avgöra om brädan hamnar bra eller om jag tex måste spika en list ovanpå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.