Skulle bara vilja dubbelkolla, men som jag förståt det så får man dra EKK i vp-rör och i kabelkanal. Får EKK även klamras?
Villrådig,:confused:
 
Klart man får klamra EKK, borde vara den vanligaste kabeltypen som klamras t.o.m.
 
Om jag inte missförstått ändringarna i reglerna när vi gick med i EU så får man numera även förlägga EKK löst liggande i vägg. Att det sedan inte är särskilt praktiskt att göra så eftersom man får bryta upp hela väggen för att göra byten är en annan sak.

Med sedvanlig brasklapp, att jag är inte elektriker.
 
Det är flera "parametrar" som ska vara uppfyllda för att lös kabel i vägg ska va OK. Så det är inte bara det opraktiska som begränsar metoden.
 
Håll oss inte okunniga på sträckbänken sådär. ;) Man är ju vetgirig. Vilka är parametrarna du talar om?
 
Det är rätt mycket. bla. man får inte blanda lös kabel och "rör" i samma anläggning, lös kabel skall förläggas parallellt med rummets begränsningsytor, dragavlastas i dosor, vara möjlig att byta ut osv. är någon intresserad finns det reglerat hur i "boken". Det är alltså inte bara att slänga in kabel i väggen
 
ahh sluta nu klart det e bara att göra hihi
 
Är kabelränna och vp-rör att betrakta som att inte blanda, eller måste jag ha en dosa när jag går över från rör till ränna?
 
Besserwissern skrev:
Är kabelränna och vp-rör att betrakta som att inte blanda, eller måste jag ha en dosa när jag går över från rör till ränna?
Kabelränna och vp-rör är ju nästan samma sak så det behövs inga extra åtgärder om du kör med mantlad kabel (EKK/EKLK). Om du ska dra grundisolerad kabel (FK) i kabelrännan får locket endast kunna öppnas med verktyg.
 
ThomasLindgren skrev:
Klart man får klamra EKK, borde vara den vanligaste kabeltypen som klamras t.o.m.
Jasså? Jag kan inte minnas när jag klammrade EKK senast.. iaf inte synligt, ser ju ut som nån annan sladdertask, nä kulo eller eklk!
 
Rrrrr skrev:
Jasså? Jag kan inte minnas när jag klammrade EKK senast.. iaf inte synligt, ser ju ut som nån annan sladdertask, nä kulo eller eklk!
precis!, tycker EKK mest hör hemma på en kabelstege i industrier där det ska va BILLIGT BILLIGT BILLIGT in i döden
 
Vill bara upplysa om att när det gäller att det ska vara BILLIGT BILLIGT BILLIGT så ligger privatkunder i en överlägsen ledning
 
För att nu inte tala om oss hempulare ;)
 
  • Gilla
Christopher Olofsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.