Hej
är det någon som har erfarenhet av fönster-köp från Polen eller liknande?
Tacksam för tips!
Mvh
Niklas
 
Redigerat:
en polare till mig har mycket nöjd
 
"Min" hantverkare säger att de är jättebra.
Min mamma har såna, måttbeställda med speciella finesser, super fina, man skulle behöva betala en mindre förmögenhet om de varit svenska fönster.
Men... som alltid, det finns säkert många olika fabrikat så det gäller att ta reda på vilka är bra.
 
Hej Maggiem,
vilket märke har din mamma? Var/hur beställde hon?
Har du något prisex på ett fönster?
Har själv fått pris på ett märke som heter VEKA.
 
Ska kolla med henne och återkomma under dagen.
"Mim" hantverkare köper fönster från ett företag här i Södertälje (söder om Sthlm). Han säger att det är blir i praktiken halva pris mot svenska, men det handlar om alu eller pvc. Träfönster skall man nog köpa här (säger han...).
 
Redigerat:
Dom jag har tittat på är PVC-fönster.
Kan du även höra om det är 2 eller 3 glas?
Tack för hjälpen!!
 
Det här fick jag reda ang. VEKA:
Framför allt - det är inte fönster utan profiler. Veka är ett tyskt företag som tillverkar profiler. Jag tror att t.o.m. en av de bästa i Europa.
I Polen fungerar det så att en tillverkar profiler/ram, en annan själva glaset och en tredje säljer. Eller så ringer man till en profilföretag och berättar vad man vill, så gör de det.

I alla fall, Veka tillverkar PVC fönster med enbart A-klassade profiler (högsta klass).
Riktig bra ljudisolering. Kan vridas, eller öppnas.
Mycket lågt u-värde.


Det är nog du själv som ska bestämma om du skall ha 2 eller 3 glas. De brukar vara flexibla.
 
Redigerat:
Det låter ju bra!
Är det lågt u-värde så räcker det även med 2 glas antar jag....
Är det stora fönster kan dom säkert bli väldigt tunga med 3 glas!
Hör gärna av dig, om du kommer på något mer (även ni andra:D)!

Tack för hjälpen!
 
Hej,

Är det någon som har jämför de olika tillverkarnas profiler och har erfarenhet av vilken som ser mest tilltalande ut? Vi har via bilder på nätet försökt jämföra PVC fönster ifrån nedan leverantörer men har svårt att bilda oss en uppfattning om hur de ser ut i verkligheten.
Kronfönster
Veka (profil perfectline)
Rehau
Wirus
Schüco


Tack på förhand/Tobbe
 
tjenare vi har köp tyska fönster via deras fabrik i litauen dom heter KBE och dessa ser ut och verkar helt ok, vi tog treglas modellen och det är stor skillnad på ljudet inomhus nu gämfört med innan. Och vi får se hur det blir till vintern om det va några bra fönster eller ej .?!
 
Jag har köpt PVC-fönster i ett par omgångar; ena vändan kom de nog från Polen, anda gången från Baltikum. Men de ser precis likadana ut.
Överlag är jag mycket nöjd med mina PVC-fönster, både vad gäller monteringen (dvs de var lätta att montera), ljudisolering, värmeisolering och allmän kvalitet.
 
Hej har ni några prisexempel på era fönster som ni kan dela med er?
Även av vem och hur ni beställde dom,märke, annat som är bra att veta.

Som svar på Tobbes fråga.Det jag vet är att karmen är något bredare en på trä-karmar så
glasytan blir något mindre.Var i Danmark på semester där vi bodde hade dom PVC fönster.
Vet ej vilket märke.Mycket bra ljudisolerade såg bra ut ,men rekomenderar att ta andra handtag en
dom som följer med som standard. Har mest tittat på VEKA 3-glas.

Mvh
Niklas
 
Spax skrev:
Hej har ni några prisexempel på era fönster som ni kan dela med er?
Även av vem och hur ni beställde dom,märke, annat som är bra att veta.

Som svar på Tobbes fråga.Det jag vet är att karmen är något bredare en på trä-karmar så
glasytan blir något mindre.Var i Danmark på semester där vi bodde hade dom PVC fönster.
Vet ej vilket märke.Mycket bra ljudisolerade såg bra ut ,men rekomenderar att ta andra handtag en
dom som följer med som standard. Har mest tittat på VEKA 3-glas.

Mvh
Niklas
Ett fönster på 110*120 kostar runt en tusing vid "direktimport" däremot kostar frakten en del...

R.
 
läs den klistrade tråden högst upp under fönster och dörrar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.