Inom solvärme finns det alldeles för många alternativ att välja på :)

Men oavsett lösning vill man minimera sina förluster och då kommer man alltid till problemet att optimera skiktningen och då också isolera tank+rör ordentlig, särskilt övre delen av tankent.

En förutsättning är givetvis att man har rätt dimensionerade värmeväxlare i eller utanför tanken så att man kan ta vara på all värme. Flödet i tanken skall hållas så lågt som möjligt. Det kan man bla åstadkomma med grova anslutningar som går ut en bit innan de kröker av för att minska turbulensen i vattnet. En annan sak som ger bättre skiktning är att ta ut vatten på två nivåer till sitt radiatorsystem via tex en fyrvägsshunt. Dubbla blandningsventiler på varmvattensidan (om man har dubbla varmvattenslingor ska också maximera utbytet från solvärmen.
 
Då jag har mycket ont om utrymme för en ack så är tanken att på något sätt utnyttja befintlig VVB. Då har tankarna fört mig på antingen plattvvx eller (som jag nyligen hittat i litteratur) en koaxialväxlare.
Men hur fungerar en koaxialväxlare egentligen? Hur mycket utrymme kräver de och är de lika eller mindre/mer effektiv än en plattvvx?
 
Tror de fungerar enligt principen att kallt vatten sjunker och värms upp av slingorna i koaxialväxlaren, Sen stiger det varma vattnet via ett rör upp i tanken. Förutsättningen är att du har en kalvattenintaget i botten av beredaren och plats under för växlaren. En smart lösning och växlaren kommer alltså inte i direkt kontakt med varmvattnet som sker med tex en plattis. Dricksvattnet är aggresivt eftersom det innehåller syre. Speciell plattis behövs alltså i såna fall. Spiralen borde ha sämre verkningsgrad men å andra sidan så har du mindre volym att värma upp jämfört med acktank.
 
Kallvattenintaget är iaf undertill, men det finns inte jättemycket plats under VVB. Kanske 15cm på sin höjd 20cm.
Hur stora är dessa? Har bara hittat knapphändig information...
 
Har själv aldrig sett någon installerad. 20cm låter knappt, men som sagt hoppas någon vet och kan komma med ett bättre svar.
 
Jag tror inte de finns att få tag i, om de fanns skulle de alltså vara förinstallerade inuti en acktank och sträcka sig i princip i acktankens höjd med intag i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.