Jag kan inte bestämma mig... asfalt eller sten på garageuppfarten  (ca. 5 x 5m )?

Kom gärna med för- och nackdelar etc. och vad kostar igentligen asfaltering? Det mesta av underdarbetet är klart, grävt 30cm -> lagt vävduk -> fyllt upp med kross -> packat ordentligt med maskin.

Vi bor i Sköndal, nån som har en bra firma att rekommendera?

//Henke
 
Jag föredrar asfalt. Man slipper fastna i skarverna med snökar/snöskyffel på vintern. Lättare att hålla rent.
Vi lejde Oves Asfaltering. Kommer inte ihåg priset men de va ok.
 
väntar med spänning på fer inlägg har samma fundering själc ???-vad göra...
 
micke_011 skrev:
jag tycker att det är så oerhört mycket snyggare med marksten så det lär bli det om det inte blir oöverstigligt dyrt..
jag är inte lika övertygad om att sten är såå himla mycket snyggare, isf vore valet enkelt o jag skulle inte sitta här så ambivalent ;)

jag är lite inne på att lägga asfalt på den delen där man parkerar bilarna och sen lägga ljusgrå marsten på gångdelen in mot huset och mot källartrappan...
 
Din ambivalens liknar min och jag tror också att det är bra med asfalt på uppfarten, sen gång till hus och till sidodörr i sten, liksom i en kant 20 cm runt hela huset(hatar att klippa gräs vid husväggen)
 
Totti skrev:
jag är inte lika övertygad om att sten är såå himla mycket snyggare, isf vore valet enkelt o jag skulle inte sitta här så ambivalent  ;)
Själv kan jag inte förstå hur man kan använda orden asfalt och snyggt i samma mening. ;)
 
Precis som de senaste inläggen så har vi nu svängt över till asfalt (igen...) och precis som Inger-Pinger väljer vi sten till gångarna bredvid. Det får bli så!

Inger-Pinger: träd fram ;) jag skulle vilja veta vilken firma som lägger asfalt för 80:-/kvm, det låter billigt! Jag ringde till Oves Asfalt som nån nämnde här och de tar 150:- + moms. Eller priset kanske beror på er enorma uppfart?
 
Ni som funderar på asfalt.
Gå runt och titta i områden som är lite äldre. Hur ser det ut :p ?
De som fortfarande har hel asfalt har lagt ut mycket arbete/pengar på förarbetet. 80 spänn/m2 räcker inte ens till det.
För att asfalt ska hålla i längden måste man schakta bort 30 cm djupt och fylla upp med singel (tex. 0-32) som vibreras med minst 1/2 tons maskin.
DÄREFTER kan man påbörja asfalteringen. Tjockleken bestämmer sen hur länge det ska hålla.
Vad gäller betongplattor så behöver de samma förarbete. Om det skulla bli problem med tjäle så går det att knacka ner betongplattor efteråt, vilket är svårt med asfalt eftersom det blir svårjobbat då det har kallnat.
 
Vi har precis köpt oss ett hus byggt -57, på uppfarten har de nångång i tiden lagt asfalt, detta ser verkligen gräsligt ut idag, inte jämnt för fem öre och oerhört tråkigt att titta på, så mitt råd är helt klart marksten.
Kan va något dyrare men det är det nog värt i längden.
;)
 
kanske en korkad fråga... Men vi har idag asfalt och tycker det är praktiskt men tycker att grus är väldans mycket snyggare. Frågan är då, hur praktiskt är det med grus vid snöskottning? Jag vet att när det blir nog kallt fryser det i hop med innan, risken måste väl vara att man röjer runt en massa sten?
 
Grus går fetbort som det heter när det gäller snöröjning.
Jag hade en isskrapa hemma förut. Den var perfekt att ta hårt sittande snö med på betongstenar. Fungerar givetvis även på asfalt om den är hel.
 
Jag föredrar marksten. Vår granne har asfalt som legat ett tag och det lagar dom stup i kvarten. På bilden syns hans senaste hål som lagats. Sättningar kommer med marksten också, underarbetet är mkt viktigt. Dock syns det inte lika mycket. Ogräs hanterar man med Round-Up 2 ggr per år och snöröjningen går kanonbra och skadar inte stenarna märkbart.

uppfarten.jpg
 
RoTe
BAS skrev:
Ni som funderar på asfalt.
Gå runt och titta i områden som är lite äldre. Hur ser det ut  :p  ?
Håller med! Vi har asfalt som legat sen 77 och det är förjäkla fult. Nån gång ska det ersättas...
 
När första snön kommer får man packa fast snön så att det bildas ett hårt snölager i botten, sen går det skotta snö... men det är klart ett det händer att grus åker med i skottningen...

Mady skrev:
kanske en korkad fråga... Men vi har idag asfalt och tycker det är praktiskt men tycker att grus är väldans mycket snyggare. Frågan är då, hur praktiskt är det med grus vid snöskottning? Jag vet att när det blir nog kallt fryser det i hop med innan, risken måste väl vara att man röjer runt en massa sten?
 
Hur ligger marksten till i pris? Väldans snyggt. Vilket underarbete är gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.