Har tittat lite på den linoljefärg som kallas "blågrå" i Gysingekatalogen. Märkligt nog står det ingenstans vilka pigemnt den är bruten med, är det någon som vet?

Undrar också vilket blått pigment som skulle kunna vara lämpligt till detaljer på en veranda från 1920-talet. Originalnyansen är blågrå - blåare än det blir med bara kimrök. Ultramarin var väl vanligt under tidigt 1900-tal tror jag, men det bleks väl i solen? Vilka andra alternativ kunde vara lämpliga?
 
Jag tror (OBS!) att Gysinges Blågrå är 15% kimrök. Men jag är inte säker. De brukar svara snällt om man ringer och frågar. :)
 
Tittar man i katalogen är det en stor skillnad mellan 15% och den blågrå färgen. På Hålla hus hemsida (http://www.hallahus.se/) föreslår antikvarien Pernilla 2% kimrök.

Apropå blågrått funderar jag på vad det kan vara för pigment i denna färg. Jag har kört förbi detta hus tusen gånger och tog mig för att stanna och ta lite bilder, denna är tagen genom en trasig fönsterruta... Så otroligt vackert ställe men det håller på förfalla tyvärr.
blandat-juli-2008-199.jpg
 
konichiwa girl skrev:
Tittar man i katalogen är det en stor skillnad mellan 15% och den blågrå färgen.
Jo, men inte alls lika mycket i verkligheten... ;)

Vilken underbar bild! Och så sorgligt förfall! :(
 
och färgen på köket påminner mycket om ett kök i nya Allt i hemmet...fast det köket är gråare. Det var målat med ca 30% kimrök. troligen är det det i detta oxå. Med inblandning av ultramarinblått kanske...

tyvärr finns det alldeles för många sådana hus i sverige...som får förfalla menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.