Om man har för avsikt att bygga lägenhet i ett garage som har hyresgäst i nuläget kan man då säja upp gästen pga ombyggnation? Isf hur lång uppsägningstid gäller, 3mån?

Ligger i ett nyförvärvt hyreshus. Jag har själv inte skrivit kontraktet med nuvrande gäst.
 
Vad säger kontraket då? jag uppfattar dig som att det finns, men du ej skrivit det? Är du husägare nu?
 
Hade de stått i kontraktet hade de varitt lätt eller hur hehe...
Köper man ett hyreshus får man lixom endel på köpet...
Så de ja undrar är om man kan säja upp nån pga ombyggnation?? Räknar med 3 mån uppsägning men nån kanske vet bättre...
 
Avtal på garage löper i vanliga fall över tolv månader med en månads ömsesidig uppsägningstid. Det vanligaste är att avtalet tecknas tom 31/12 och måste då vara uppsagt minst en månad tidigare.
Att säga upp hyresgästen på grund av att garaget blir ombyggt till bostad bör inte ställa till det. Det kan nog bli värre att få bygglov på projektet. Bygglovet bör för övrigt vara klart innan hyresgästen sägs upp, allt för att vara på den säkra sidan ifall man har att göra med en kunnig (läs besvärlig) hyresgäst.
//Paul
 
Hyreskontraktet som finns är ett vanligt "bostadskontrakt" från Fastighetsägarna.
Ser nu att de står 3 mån som vanligt ang uppsägning från hyresgästens sida.

Bygglov tror jag inte är några prob då ja gjort de tidigare.

Bästa är väll att ta ett snack med gästen i fråga, vilket ja ska göra... så kanske de löser sej iaf.
 
Hade planer på att köpa ett hus med hyresgäster för några år sedan men hoppade av då det skulle vara omöjligt att få hyresgästerna att flytta om de inte själva ville det.
 
I regel vill man ju ha kvar gästerna... har pratat me en av garagehyrarna idag å han verkar förstå situationen :) så de löser sej iaf.
 
Egentligen har han ett väldigt starkt besittningsskydd där. Om han inte vill flytta självmant pga din ombyggnad så kan du faktiskt glömma din ombyggnad. Om du inte bygger om det för att göra ett finare garage till honom :)
 
aedwall skrev:
Egentligen har han ett väldigt starkt besittningsskydd där. Om han inte vill flytta självmant pga din ombyggnad så kan du faktiskt glömma din ombyggnad. Om du inte bygger om det för att göra ett finare garage till honom :)
Har man verkligen samma besittningsrätt på ett garage som man har på en bostad?

När jag själv flyttade från hyresrätt var det som vanligt tre månaders uppsägning på lägenheten men garaget bara en månad på garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.