Håller på att riva ner gamla tapeter i vardagsrummet på vårt 70tals hus. Har fått ner första lagret som var en bubblig strukturtapet, andra lagret tapet är om än gräsligare, en hård strukturtapet som är mörk. Den får jag inte bort! Vad gör man ? Slipar man eller sätter man renoveringstapeter eller vad de nu heter? Vi har fått bort den mörka tapeten fläckvis i hörnor, och under verkar det bara vara gipsskiva med nån tunn papp över.

Tacksam för hjälp! Har prövat att fukta även andra lagret tapet men den släpper inte.
 
Haft samma elände här...Efter att ha försökt fläckvis, jämnade jag till mina borttagna fläckar med väggspackel och tapetserade sedan med renoveringstapet. Tapetserade sedan med en ganska tjock tapet, Plain från BoråsTapeter som också täcker bra. Slätt som en barnrumpa. Tänk bara på att ta på nästan onödigt mycket lim på väggen när du sätter upp renoveringstapeten, jag tyckte jag gjorde det med det släppte lite när jag sluttapetserade i alla fall. Det mesta fäste dock igen när det torkat.
 
MrsNash skrev:
...en hård strukturtapet som är mörk.
"Hård" låter konstigt...kan den vara övermålad?
Jag hade en målad tapet i mitt sovrum, som var ett litet helsike att få bort.
Det enda som funkade var att försiktigt skära bort långa remsor av den med kniv och blöta på med vatten.
Lyckligtvis var det inte många kvadrat.

Ska ni måla eller tapetsera sedan?
Om ni målar är det bäst att (beroende på hur petig man vill vara):
Grovslipa, skrapspackla 2ggr, slipa, grundmåla, kolla ytan med släpljus, ev. spackla lite till, finslipa, grunda igen och slutstryk med kulörfärg.

Lätt,va? ;)
 
När vi flyttade till en lägenhet för ett par år sedan, ca 100 kvm med många vinklar och vrår, satt det hiskeliga strukturtapeter överallt. Vi fick hyresvärden att lova att tapatsera om.. När målarna kom upptäckte de att man tidigare hade kört tapetklister ovanpå tapeten för att få den att sitta bättre, eller så att strukturen inte skulle smulas sönder. De fick bredspackla hela lägenheten.. 150 kilo spackel upp till 5:e våningen utan hiss mitt i juli med enbart fönster åt söder...
Inte så mycket hjälp, men som kalle ovan tror jag att det blir bäst om ni spacklar slipar, spacklar... ett jäkla skitgöra, varför sätter folk upp jobbiga strukturtapeter?
 
Finns en produkt som heter Easy Cover som ska täcka sånt som du pratar om,har själv inte hunnit använda det men har vänner som använt det i flera rum i sitt hus som oxå hade massa väv och strukturtapeter...
Det ser jättebra ut och dom har sagt flera ggr att dom är väldigt nöjda med produkten!
 
Mina föräldrar använde också en underlagstapet, liknande easycover, över sin strukturtapet. Det vart jättebra och inte så farligt dyrt heller. Det finns någon billigare variant på K-rauta och liknande byggvaruhus.
 
Ska man göra ett riktigt jobb så är det ner med tapeten genom antingen att fukta den eller skrapa ner den. Finns hjälpmedel som en ångmaskin (jobbigt och långsamt) eller tapetstrip (kladdigt men effektivare). Med tapetstrip kan man rulla på ett tjockt lager och sen hänga plastfilm över och låta det suga in över natten. Sen skrapar man ner allt löst och får man inte ner allting upprepar man. Då låter man materialet arbeta istället för att slita ut sig själv. När man fått ner tapeten bredspacklar man 2 ggr och sen slipar och tapetserar.

Vill man ta en genväg och tror att tapeterna sitter hårt så bredspacklar man utanpå, går åt massor av spackel och ligger väggarna i släpljus riskerar man att de ser lite buliga ut. Eller så använder man "easy-cover" eller "Återställaren" som någon rekommenderar. Nackdelen med den är att det är dyrt och ingen garanti för att det blir slätt och fint. Är man väldigt petig så ska man nog inte använda den eller i varje fall inte ha jättestora förväntningar för det finns gränser för hur mycket dom döljer.

Alltid klurigt med tapeter som ska ner speciellt om första lagret sitter på gips då det är svårt att inte förstöra pappret på gipsen, man kan chansa att de sitter hårt men ibland har man otur.

Lycka till :D
 
Kan man inte bara sätta upp renoveringsgips (6mm) över? Då bli ju väggen som ny? Eller ?
 
Tack för alla svar!

Nu gjorde vi som så att vi slipade ner vissa ojämnheter och satte sen Återställaren/reparationstapet över. Ser riktigt fint ut faktiskt! Hoppas det är ännu finare när den riktiga tapeten kommer upp och att vi använt tillräckligt med lim så den inte släpper då.

Vi funderade först på att bredspackla men eftersom varken jag eller sambon gjort det förut och rummet ändå är på närmare 30 kvadrat så hoppade vi över det!
 
Kan bara tala av min egen erfarenhet och det är att bita i det sura äpplet. Slit ned det som gå, måla med oljefärg, bredspackla, slipa som en galning, spackla lite till, slipa, måla och hoppas på att du slipade bra :)
Ska själv ta tag i det i nya huset.
 
Hade varit kul att jämföra.

Håller på med det jobbet just nu i mitt yrke. Vardagsrummet är ca 30kvm och det tog ca 2h att bredspackla första gången och jag räknar med samma tid 2:a gången. Det gick 4,5 burk spackel a 300:- gissar att det går 3 andra gången.

För att gardera så säger vi 6h arbete och 8 burkar spackel.

Då hamnar vi på 4400:- för att bredspackla alla väggar men nedrivning av tapeter ingår inte då jag fick lägga över 10h på det..pust!

Hur dyrt blev det med Återställare och lim och hur många timmar tog det ungefär MrsNash?

/Johan
 
Okej, låt mig tänka efter lite nu. Nedrivning av tapeter la vi nog också runt en 10 h på.
Återställaren ( behövde inte köpa den allra tjockaste/dyraste) och vävlim plus penselset och kniv, kostade ca 1850 kr om jag inte minns helt fel.
Vi har lagt ner ca 3-4 h på att tapetsera med återställaren men har lite kvar runt fönster och ett igensatt valv kvar att tapetsera.

Så, innan vi är helt färdiga då plus lite tid jag säker missat då jag sprungit efter vår 2åring (!):
kostnad 1850kr
arbete ca 6 h ( gardering här med)
PLUS nedrivning av tapet ca 10 h.

:)
 
Just det ja, mätte vardagsrummet lite mer exakt igår och det är 25 kvadrat ( golvyta menar jag då)
 
Även jag hade samma problem. Fick rådet att använda tapetklister och det fungerade fint faktiskt.
Jag spädde ut tapetklistret lite så att det inte var alltför tjockt sen målade jag det, ganska tjockt, ovanpå strukturtapeterna och lät det stå i ca en timme. Sen var det bara att dra ner dem med hjälp av en spackelspade. Även jag hade provat några andra sätt att få ner dem men tapetklistret var överlägset bäst
 
Jag har nyss rivit alla tapeter i vardagsrummet, 5 lager med strukturtapet överst. Jag rev så¨mycket som gick först genom att slita och jobba med en smal spackel. Sedan blötte jag med en pumtryckpflaska som jag hittade på ok. Knepet är att blöta nu och då och hålla väggen fuktig ett tag innan man börjar slita i tapeten. på så sett kunde jag efter ca 45 min slita ner i stort sett hela våder utan problem. Börjar man slita i tapeten innan den är helt släppt från väggen blir det drygare då man får massa små bitar att peta ner. På detta sett slipper man allt kladdmed klister och plast och får ändå ner tapeterna på ett enkelt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.