Skulle sätta upp överskåp idag. Frågade hos min lokala bygghandel vad som behövdes för att sätta upp dem i murstocken, (tegel) spikplugg 5,0x50FZB blev svaret.
Skyndar hem glad i hågen och borrar upp 4hål. de 2 till höger fastnar som smäck medans de till vänster inte sitter över huvud taget så skåpet har börjat luta ut från väggen...
jag får inte ner skåpet nu då höger sidan sitter som berg
kan jag sätta upp ett vinkeljärn inne i skåpet å fästa upp det på så sätt på den vänstra sidan???
Eller vad göra??
 
Ja prova me vinkeljärn... provborra tills du hittar nån sten.
Men sen så kan du ju skruva ur en spikplugg, dom e ju oftast gängade.
 
Tipsar om min lösning på alla fäst-problem: kemisk ankar-massa (tvåkomponent-massa som går under olika namn, men de vet vad du menar i bygghandlen)! Har själv ett hus i smulig lersten och detta har aldrig lossnat!

Skruva ur "spiken" som sitter och ner med skåpet (de går ju att skruva ur, som föregående skrev). Ta ut de plugg som inte biter i väggen, spruta in massa i hålet och tryck snabbt in pluggen igen, torka bort det som tränger ut. Sen är det bara upp med skåpet igen och spika i spikpluggs-spiken. När massan härdat sitter det som berget men spiken går fortfarande att skruva ur, pluggen lär dock sitta där för evigt...

Lycka till!

/Ilam
 
Det går bra att göra som Ilam säger fast med vanlig Plastic padding också. Använder du det får du dock vara lite snabb och få in spikpluggen innan det stelnar, annars kan det bli svårt att få dit den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.