Har en plåttaksmålnings-firma i Finland och har tidigare använt mig av högtryckstvättar som går på vanlig belysningsström. Nu har jag köpt en som går på kraftström. Problemet är att alla kunder inte har dessa 3-fas uttag och det tar mycket längre tid då jag måste använda min gamla trotjänare Kärcher HD 658 :) Är det möjligt att ta ström från t.ex. 3 vanliga uttag och koppla dessa till någon slags makapär som konverterar det till 3-fas ström? Eller what-would-the-elektriker-do? :D
 
Kort sagt, glöm de tankarna.
Det skall vara ett trefasuttag för att du skall kunna använda den eller så skaffar du ett eget elverk.
Det sistnämnda lär i alla fall funka vilket inte det andra gör.

/Kent
 
Elektrikern skulle dra fram ett riktigt trefasuttag eller skaffa sig ett trefas elverk.
Fundera annars bara på hur du med 100% garanti ska vet att de tre uttagen tillhör olika faser.
 
Spisar är oftast 3-fas och ibland sitter de dessutom på stickpropp. Skaffa / låt göra en adapter mellan spisuttag och CEE. Som takläggare kanske det verkar suspekt att få titta bakom spisen......

Protte
 
Om kunden inte har ett trefasuttag, hyr ett elverk de gånger det behövs om du tycker att ett inköp av ett eget inte är motiverat.
 
Eller gör som , tror de va franska resemontörer, rätta mig om jag har fel, gjorde; Dom svarvade till mässinghylsor som passade i en GII propphuv, och borrade ett hål för en banankontakt i varje. Sen la dom N o PE under en skruv på centralen. Vips Trefas ala bonde.

Utförs på egen risk.....

Eller gör på ett säkert sätt: Hyr eller köp ett elverk alt. gör en Perilex->CEE adapter.
 
Gäller att det är en absolut "ren" trefas högtryckare då som inte behöver nolla för du kan inte utgå från att du har en nolla på en perilex. Den ska finnas där ja men det är inte alltid så
 
Men nog behöver en högtryckstvätt manöverspänning (?) så det där med Perilexadaptern känns inte bra.
Jag skulle nog gå på elverk, då behöver man aldrig fundera.
Folk har väl olika standard på 3-fasuttagen också så då måste man hålla på och rådda med olika handskar och bla bla...
Där kan många timmar rinna iväg.
 
Funderar på att köpa ett elverk men de är inte speciellt billiga. Har nu en alto poseidon 5-55 som behöver V/~/Hz/A = 400/3/50/12.3. De elverk som ska klara av att driva den kostar en förmögenhet och väger dessutom ca. 600 kg. Oftast är det mindre hus som inte har 3-fas och då lönar det sig inte att hyra. I Finland har vi 2 olika handskar och det har alltid fungerat med de adaptrarna jag har skruvat ihop.
 
Hmmm ... Har ni CEE+någon annan handske, eller?
 
Byt motor på högtryckstvätten, sätt det en bensinmotor, tja det går ju.

Protte
 
Skriv i anbuden att du förutsätter att det finns 3fas uttag tillgängligt, annars tillkommer hyra av elverk :)
 
Eller om du har kvar en enfasare använd den på de små husen utan trefas men se till att fakturera extratiden.
 
Cerex skrev:
Funderar på att köpa ett elverk men de är inte speciellt billiga. Har nu en alto poseidon 5-55 som behöver V/~/Hz/A = 400/3/50/12.3. De elverk som ska klara av att driva den kostar en förmögenhet och väger dessutom ca. 600 kg. Oftast är det mindre hus som inte har 3-fas och då lönar det sig inte att hyra. I Finland har vi 2 olika handskar och det har alltid fungerat med de adaptrarna jag har skruvat ihop.
Titta på det här elverket: http://www.kvanumsjarn.se/elverk_v10000e.asp

Har själv ett mindre 4 kW elverk från Kvänum och är mycket nöjd. Att komma dragande med en kabel in i kundens kök för att koppla in bakom spisen tycker jag är direkt oprofessionellt.
 
Citat:
"Att komma dragande med en kabel in i kundens kök för att koppla in bakom spisen tycker jag är direkt oprofessionellt."

Det är väl bara proffsen som vet att det finns ström bakom spisen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.