Hej

Jag har nu rollat 4 vändor i gipstaket, strukit hålkärlslister 3 vändor med Beckers vita våtrumstäck.
Jag tycker mig fortfarande kunna skönja gråare partier som slår igenom från gipsskivepappen.
Och att listerna inte är utan mörkare partier/streck.

Ska det verkligen vara så ??

Jag har tagit det lugnt och haft en korthårig roller, ingen Chewbacca som suger 0,5m3 så fort man doppar den i färg...
Och vid varje rollning så ser man ju tydligt att det täcker och blir vitare, det verkar som att det liksom inte slutar att bli vitare.

Är det någon som upplevt samma sak som jag?

Jocke
 
Hej,

Har du kollat med Beckers?
Har du använd våtrumsgrund innan?

Jag blir lite orolig då jag ska ha denna på både väggar och tak! Enligt Beckers ska man ju bara behöva rolla på denna endast två gånger.
 
Hej

Nä det har jag inte gjort, men jag rollade ett 5:e lager och nu så tycker jag det täcker ordentligt.
Så det kan vara så att jag får med för lite färg i min roller, men det är avsiktligt då jag varit lite lat med att täcka
all matta :)

Jag upplever vanlig takfärg som mkt. lättare att rolla snyggt, men jag är ingen målare så det kanske är någ knix man
inte känner till.


Jo, det står att man ska rolla 2ggr men det är inte en chans att det räcker.
Ja, jag har kört med våtrumsgrund innan.

Vi tänkte också ha den på väggarna, tycker dock att glans 50 är i mesta laget för en väggfärg.
Jag tänkte måla 2 vändor med våtrumsfärgen sen kör jag över den med en mattare väggfärg.
Vad tror du om det?

Jocke
 
Hej,

Hur mycket färg har du gjort åt per kvm, eller kvm per liter färg ... det är ju det som är intressant, sen kan man ju rolla på tunnare eller tjockare ...

Tufft att måla utan att täcka mattan ... skulle inte jag våga ....:D

Borde väl funak att lägga en annan färg över ... men kolla med färghandlaren att den dels fäster )kanske måste grunda med något ... sen måste den ju tåla vattenstänk (troligen är det inte i duschdelen då du måste ha glasfiberväv också ...)

/Janne
 
Håller med dig, 2 målningar står det på burken, inte en chans, färgen är så in i helskotta tunn så det dubbla är minimum. Med eller utan våtrumsgrund, som ju inte innehåller några färgpigment..
 
Tufft att måla utan att täcka mattan ... skulle inte jag våga ....
Golvet är täckt men det är lite öppet runt kanterna, men det är så mkt. slipdamm där så det går bra.
De gånger de släppt en droppe på "fel" ställe så blir det brått att hämta en trasa :)

Det har iofs. inte gått så mkt. färg så det är nog för tunnt hår på rollern.
Men det ser bra ut nu efter 5 strykningar.

Vi köpte en glans 20 S-0500-N heter kulören, det är väl bruten vit, den är perfekt, går ett snäpp åt grått.
Knappt så det syns förutom om man kollar mot taklisten som är vit.

Det blir nog bra, och fäster lär den göra, men det visar sig :)
 
0500-N är helt vit, ej åt det gråa hållet.

Varför skyddade du inte golvet ordentligt, istället för att snåla med färg? Jag har aldrig haft några problem att få täckning på två ggr.
 
Hammarskallen skrev:
Håller med dig, 2 målningar står det på burken, inte en chans, färgen är så in i helskotta tunn så det dubbla är minimum. Med eller utan våtrumsgrund, som ju inte innehåller några färgpigment..
Detsamma gäller Flüggers våtrumstäck. 3 ggr minimum. Beror i och för sig på vilken (godkänd) glasfiberväv som har använts. Vi körde med (ej godkänd) armeringsfilt och den krävde 4 vändor med rollern.
 
Jotun Lady Våtrumsfärg är min favorit. Den är mattare än de andra våtrumsfärger jag sett, och täcker på två strykningar om man inte snålar.
 
5.2 racing skrev:
0500-N är helt vit, ej åt det gråa hållet.
NCS 0500-N är vit bruten med 5% svärta, dvs inte helt obruten vit (se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Natural_Color_System). Målar man obruten vit bredvid NCS 0500-N så ser man tydlig skillnad. Eftersom NCS 0500-N är så svagt bruten så upplevs nyansen dock ofta som 'helt vit' om man målar allt i denna färg.
 
NyfikenVit skrev:
NCS 0500-N är vit bruten med 5% svärta, dvs inte helt obruten vit (se: [länk]). Målar man obruten vit bredvid NCS 0500-N så ser man tydlig skillnad. Eftersom NCS 0500-N är så svagt bruten så upplevs nyansen dock ofta som 'helt vit' om man målar allt i denna färg.
För att trivialisera: obruten vit har ljushet och kulörthet efter mängden vitt pigment. Kan alltså skilja lite, framför allt i ljushet. De brukar väl ligga åt 0300-N-hållet. NCS S 0500-N är "injusterad" vit där olika färgtyper och fabrikat bör stämma överens med varandra i en konsekvent betraktningsmiljö.
 
Jo förvisso. Men att kalla 0500-n för bruten vit såsom spocks_beard gjorde, måste väl ändå vara fel?
 
5.2 racing skrev:
Jo förvisso. Men att kalla 0500-n för bruten vit såsom spocks_beard gjorde, måste väl ändå vara fel?
För att avgöra detta kan man beställa två provburkar och titta på recepten. Själv har jag tex en provburk obruten vit och en NCS 0500-N, båda från Nordsjö. På burken med obruten vit har inga pigment blandats i, men på burken med NCS 0500-N anges det "P: 1" på receptet vilket betyder att 1 enhet svart (P) pigment har blandats i. Med andra ord är NCS 0500-N bruten.
 
Jaja. Whatever. Sluta tramsa som nån avundsjuk målarwannabe. 0500-n kallas inte bruten vit. Den kallas vit. Sen kanske det står annat på wikipedia eller text-tv.

Förstår inte varför varenda disskution med dig slutar med att man lovar sig själv att aldrig svara på dina meddelanden.
Jag har jobbat som målare i typ tio år. Det betyder inte att jag kan allt, eller tror att jag kan allt. Men om du tror dig veta bättre i alla frågor, så fine.
 
Jösses Amalia vilken diskussion.
0500 är gråare än den vita som ligger i Beckers Våtrumstäck-burk, det räcker gott för mig :)
Och för mig som inte är målare ;) så är 0500 bruten åt det grå hållet, bruten vit alltså ha ha :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.