Någon som har koll på hur ett 6 m långt 80x80x6 mm fyrkantrör som läggs upp i ändarna så att det får 6 m spännvidd kommer att klara sig ifall man belastar det med 200 kg på mitten? Egenvikten är c:a 80 kg. Lasten kommer att vara främst statisk (100 kg), men ibland kommer man att vilja gå på den (+100 kg dynamiskt).

Tanken är att det skall kläs in med en "gipslåda" (utomhusgips, utomhus) som sedan skall putsas. Dömt att misslyckas eller? Sprickor i puts och liknande kanske?
 
Det blir garanterat sprickor, i alla fall om du går på den.
Kan du inte gå upp i dimension och välja typ 160x80 (eller vad som nu finns) på högkant?

Nu har jag inte räknat på ovanstående fall (orkar inte leta fram tabeller och formler) men jag har mycket svårt att tänka mig att det blir så stumt som man önskar.

/Kent
 
Just det, en rektangulär kanske är smartare. Har även funderat på en I- eller H-balk kanske vore bättre just där.
 
Då det är top och botten som gör mest nytta mot böjning så är en i-profil väldigt lämplig
 
Om man knäcker (böjer) en I-balk lite på mitten, (5 mm) och monterar balken med böjningen uppåt skulle det hjälpa?
 
Hur gör du det med bibehållen hållfasthet och hur skall den bockas till? En I-balk bockas inte speciellt lätt.

Är det inte att göra saker lite mycket onödigt krångliga speciellt eftersom man oftast vill ha saker i våg.

Leker man med dimensioner så låter man i såfall triangelformen på konstruktionen peka nedåt i detta fallet.

/Kent
 
Ja du Kent, inte går det att hoppa på den och tro att den böjer sig :)
Kan inget om detta. Det var rätt och slätt ett förslag som tydligen inte var så bra.
/Janne
 
Någon gissning om vilka dimensioner en I-balk skulle behöva i det här scenariot (6 m spännvidd, egenvikt + 200 kg belastning)?
 
Då får det bli en gissning... Inget mer än en ren gissning.
Kollade lite och mitt svar blir en normal I-balk som är 200 mm hög.

De som orkar räkna på det kommer nog landa där omkring, kruxet är den dynamiska lasten när man går och hoppar omkring på balken.

Som sagt en gissning som jag tror ligger inom toleransen +/- 40
Låt någon som verkligen kan räkna på det.

/Kent
 
Gäller lasten "bara" 200 kg på mitten så räcker det med en IPE160...
 
Tack för alla svar - nu tror jag att jag har tillräcklig med information för att fatta ett beslut i frågan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.