Jag har en Metabo lackfräs LF724 lackfräs LF 724 S, 710 watt och undrar om några fler här på forumet har en sån och om ni använder den flitigt.
Det verkar vara en ganska udda maskin, för jag har inte sett något annat fabrikat som har en liknande konstruktion, inte ens kineserna, och är därför lite nyfiken på om maskinen finns i någon större omfattning ute bland vanliga hemmapulare.
Den är ju skapligt dyr för sitt lilla användningsområde, normalpris ca 5000 kr med moms, så var och en kommer nog inte att skaffa en lackfräs till samlingen, om man inte som jag, hittade en billigt på tyska eBay.
 
Verkar vara en vinkelslip med ett fräshuvud med vändskär och ett länpligt bord. Tja 4 papp för några bitar aluminium. Kan du låna ut den då jag ska ha bort lack från en trappa från '52.

Prototypen
 
Kuriosa: Gör Det Själv hade en presentation av lackfräsen för ca 2 år sedan i sin tidning.
 
Cinolin, hur tycker du lackfräsen funkar? Vad använder du den till? Handlar det bara om finborttagning av mycket tunna skikt? Vore den lämplig att ta bort färg från en husvägg med? Jag har själv klämt på och funderat på att köpa en sådan maskin.
Hälsn Erik E
 
Snaskpelle skrev:
Den här finns också: American International Tool Industries, Inc. LLC | Makers of the Paint Shaver Pro men metabon kommer nog åt bättre i hörn. Båda två ska funka till ytterväggar.
OBS, 110-120 V enligt Specifications.
 
Prototypen
Visst är det en modifierad vinkelslip med bord och fräshuvud, vet inte varför den är så vansinnigt dyr i normalpris. Kanske för att det är en specialmaskin som tillverkas i små serier, kanske för att fräshuvudet med fyra vändskär är dyrt att precisionstillverka... Jag lånar inte gärna ut mina verktyg - har tyvärr dåliga erfarenheter.

obo
Jag har bara använt den lite till att fräsa bort färg från en gammal dörr och en dörrkarm, men det var ett flertal tjocka lager med färg så jag fick köra både två och tre gånger för att få trärent. Fräsdjupet är ställbart 0,1-0,3 mm, så den är väl tänkt för ganska tunna färgskikt. Kan jämföra med att stå med varmluftpistol och färgskrapa och ta bort gammal tjock oljefärg från en dörr - det tar tid och luktar fan, med lackfräsen går det riktigt snabbt och smidigt, färgen bara dammar iväg. Nackdelen är att det kan bli frässpår i ytan (handhavandeträning) och att skären kläggar igen och måste rensas emellanåt.
Jag ser ganska ofta såna här lackfräsar på tyska eBay för rimliga priser (ca 1200-1700 kr) om någon är intresserad, vet inte om svenska Metabo kör nån kampanj just nu.
 
Håller på att avfärga hela fasaden på huset. Har kört ca 100 kvm hittils. Igår brann den upp. Nu får man testa deras garantier. Detta är nog enda alternatvet till brädfodringsbyte. Vill dock behålla den 1 tum tjocka spåntade fasadplanket.
 
kör med en speedheater i stället så blir fasaden fin och som ny!

Målarn
 
Lagavulin skrev:
kör med en speedheater i stället så blir fasaden fin och som ny!

Målarn

Vad räknar på du för tidsåtgång per m2 på en normal fasad där färgen är välbevarad?
(men av fel sort/kulör....)
 
Tid per m2? Tja, 10 minuter kanske. Låna en demomaskin och prova innan köp, det gjorde jag.
Min fasad har aldrig varit avfärgad på 70 år. Linoljefärg, plast, oljefärg, allt finns där, men nu är det snart borta. Byter dock hattprofilläkten och fodren. Blir görbra för Demidekk Optimal att hänga på!! Detta och nya underhållsfria fönster ska ger mer fritid i framtiden. Om inte fönstren bytts skulle jag kört fodren med fräsen också. Resultatet blir en fasad som ser nybyggd ut. Sida två blir ännu bättre då jag har blivit ganska skicklig med maskinen.
Nackdel: Började utan ställning och körde sex timmar på stege, blev lite tricky att komma ur sängen nästa dag. Smärta är ju mesighet som ska ur kroppen eller nåt i den stilen finns det de som hävdar, jag höll inte med just då......
 
Bumpar tråden då även jag kör med lackfräs
rfredh hur blev fasaden för dig, blir inte bräderna hyvlade och lena som en babystjärt varav man får problem med att få ny färg å fästa?
Köpte min lackfräs i ett rent infall för att renovera köksluckorna, skall tilläggas att det blev nya köksluckor från IKEA istället :)
 
Blev faktiskt klar förra veckan. Det blev ganska lent på utan. Eller som jag ser det -det blev inte bara trärent, det blev finish också. Men det var inga problem att få Visir extra och Demidekk optimal att fästa. Fick dock stryka 3 ggr då kulören är vit narciss som är nästan vit. Har bekanta som kör speedheater på likadant hus, den stackarn kommer få hålla på..... Nackdelen med lackfräsen är att den brötar så man kan inte köra när barnen lagt sig. Enda alternativet till lackfräs är panelbyte. Starka axlar har jag fått också.... Men vill aldrig göra om det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.