Vi är nyblivna husägare och har lite att åtgärda i en härlig men misskött trädgård.

Bland annat finns ett valnötsträd som är alldeles för stort och tar kvällsolen redan kockan sex på kvällen. Vi skulle vilja ha kvar trädet men minska ner det på höjden. Det finns många klättervänliga grenar så är man bara försiktig så skall det nog gå att såga ner det flera meter. Men vad tycker ett välnötsträd om en sådan behandling? Någon som vet så är jag tacksam för svar.

Nästa bekymmer är persikoträdet som växer nära huset på sydsidan. Det är inte spaljerat och har tydligen så sent som förra året givit väldigt mycket frukt. Jag har föHstått att årets kalla nätter i slutet av våren frös ihjäl många blommor så det är nog därför det inte ger någpn frukt. hur som helst, trädet är för stort och behöver bli mindre. Hur tuff kan man vara och när är besta tiden att beskära det. Måste det spaljeras?
 
man skulle bo i skåne...
 
Jag hade ett stort valnötsträd förr i tiden, nu har jag en liten på gång. Det går att ta lite på det, kör bara någon *trämedicin* på såret. Det är bättre att du beskär det i tid, annars blir visa grenar rätt så tunga och ger vika under höstoväder.
A, från nötter som faller ner går det att få fram nya plantor, ett sådant växer tom här, norr om Sthlm. Det dröjer dock nog några år innan det blir några nötter...
 
Valnöt tillhör ju de sk "blödarträden" men säg istället "savare". Det är ju naturligt för träden att sava, inte blöda... jaja, strunt i det, vad jag vill påpeka är att det inte är så lämpligt att gå för hårt fram i en valnötskrona. Du i Stockholm har haft turen på din sida verkar det som men jag vill ändå avråda från att använda medicin på snittytorna. Måste man, och det måste ni uppenbarligen så sätt igång nu i juni, juli, augusti, JAS-månaderna när det växer som mest. Lite torrare väderlek är att föredra.
 
Att trycka upp persikan mot väggen är bra. Anledningen varför är: mindre vindutsatt och värmestrålning från väggen.
 
Att kapa ett träd på höjden blir sällan bra om Ni fortfarande funderar på detta ta in en riktigt aborist som kan se trädets framtida utseende efter bekärning. Jag själv hade gått den andra vägen, stammat upp det istället, dvs ta bort de nedre grenarna så kronan utvecklat mer uppåt. Ett valnötsträd kan bli 25-30 högt. Får Ni upp kronan så den börjar 5-6 meter över marken kommer kvällsolen troligen in ändå. Mitt på dan kanske den skuggar men det brukar bara vara en fördel. Skugga från träd är härligt.

mvh plexi
 
pleximaster skrev:
Skugga från träd är härligt.
Instämmer fullständigt. Det är förvånande att folk i allmänhet är så rädd för trädskugga!
 
Jag vill inte påstå att jag är RÄDD för skugga. Rädd är jag däremot för äckliga mördarsniglar. Trädet i fråga tar dock all kvällsol efter kl 18 på uteplatsen och det är inte kul.

Visst är det härlig med skuggan från ett träd när solen står högt och pressar upp kvicksilvret mot 30°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.