Har ritat lite på en planlösning som jag gärna vill ha lite synpunkter på. Jag har inte satt ut innerdörrar, men jag hoppas ni ser på ett ungefär. I bad är det tänkt att vara toa, handfat, dusch och badkar om det går in och i wc toa, handfat och dusch. Strecket mellan allrum och vardagsrum ska symbolisera någon form av dörr, glasdörrar kanske?
Carporten ligger mot nordnordväst och vi har utsikt mot sydöst. Nästan ingen kvällssol så uteplats åt det hållet är nog inte aktuellt. 138 kvm boyta ca ska det föreställa.Vad tror ni?
 
Oj, det blev visst ett streck för mycket i vardagsrummet, ni ser nog vilket jag menar...
 
Ingen som har något att säga? Vore jätteglad för alla tips!
 
Jag tror att det skulle bli lite lättare att ha åsikter om dörrar och fönster också var med. Men jag misstänker at bristen på kommentarer kan bero på att planlösningen i stort ser rätt bra ut.
Det enda jag kan anmärka på är att hallen ser lite liten ut om man tänker sig att ha garderob eller klädhängare där. Möjligen kanske man vill ha den lite avdelad också, så att det inte blåser kallt rakt in i vardagsrummet på vintern.

Planlösningen på bänken i köket har många hörn. Jag skulle försöka få till det så att i alla fall ett hörn försvinner. Hörnen är ju svåra att inreda på något riktigt bra sätt i ett kök.

Öppenspis?
 
En mer färdig ritning är alltid lättare att kommentera. Att rita innerväggar tunna som streck kan lura en att man sitter med en bra lösning. När sedan väggarna ska få sin tjocklek kan det bli att det inte får plats en dörr in till badrum eller att en passage blir en halvmeter.
Sedan får vi väldigt lite info. Vad ska du ha för tak? Fönsterplacering som nämnts. Försök också rita in lite inredning så ser du om saker och ting får plats. Får du t.ex. plats med en bil i carporten och ändå kan öppna dörren till groventrén?
Det är en bra grundritning att utgå ifrån. Vatten/avloppsdelar är bra samlat. Sovrummen är skilda från bullrande maskiner såsom tvätt, värme och köksmaskiner.
Rita gärna mer och lägg upp nya ritningar.
 
Tack så mycket för era kommentarer! Jag får se om jag ritar vidare på detta hus, i så fall så uppdaterar jag med nya alster, men tills vidare så ligger jag lite lågt. Tiden räcker inte riktigt till just nu...

Pinebar: jo köket blev inte så bra, jag försöker få till ett skafferi, därav det konstiga hörnet mot hallen. Ska tänka över ytan i hallen. Tanken är att det ska finnas en klädhängare, men att de där kläderna som inte används så ofta ska hängas undan i klädkammaren bredvid wc`n. Men det kanske blir svårt att hålla på speciellt med barn i huset ;-)

fn76: du har så rätt, jag ska ju inte ha pappersväggar a la japan... Ang tak och fönster har jag inte kommit så långt, utan det får jag spinna vidare på när jag känner att planlösningen känns rätt ok. Carportens mått har jag lånat från Myresjöhus Tenor, som jag sett i verkligheten och jag tror det funkar med dörren. men lite bredare vore kanske bra i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.