Hallå
Jag har byggt in farstukvisten, och i och med det blev det inget tak över ytterdörren. Jag skulle vilja bygga ett, men vet inte riktigt vad som blir bäst då jag vill behålla stilen på huset (byggt 1907). Någon som har några förslag, gärna med bid?
 
  • IMAG0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få till en snygg lösning eftersom det ser ut som om fönstret på väggen framför dörren sitter ganska nära hörnet. Blir nog inte bra att bygga nåt som kommer över eller framför det fönstret eftersom det påverkar ljuset mycket och ser ditsatt ut. Men är det så att det skulle få plats ett tak mellan fönstret och hörnet skulle jag satsa på ett enkelt skärmtak i plåt tror jag...inga krusiduller bara rakt. Men som sagt jag tror det blir svårt att få till en bra lösning överhuvudtaget.
 
Nu är det svårt att veta långt det är från dörren till fönstret men jag tycker att du kunde göra ett tak med samma lutnint som det farstukvisten har och som bara sträcker sig fram till fönstret. Samma tak beläggning som kvisten förstås.
 
Hej hopp. Mellan fönsterfodret och dörren är det 50 cm, vilket borde vara ett tillräckligt utskjut på taket (bara skydda dörren lite, även estetiskt). Jag hade nog tänkt mig ngt brutet tak på konsoler, för att passa med övriga husstilen (se skiss). Kan dock inte riktigt få till designen så att det blir nätt, men klassiskt. Självklart skulle även ett platt tak fungera om det passar stilen. Problemet är kanske mest att få till dimensioner så det blir bra. Vore kanon om någon har en bild på något liknande...
 
  • tak.JPG
Med ett brutet tak så rinner väl vatten in mot husväggen? Även om du har hängränna så känns det som en onödig risk. Eller tänker jag fel?
 
Ja det har du ju rätt i. Det hade jag inte tänkt på alls... Blir ju ingen höjdare att sätta rännor, det blir ju klumpigt och fult. Men hur får jag ett tak som lutar framåt att se gammaldags ut? Någon som har tips på ngn snygg design på konsoler.

Kanske ett vitt pärlspontstak med vindskivor i trä och några snygga träkonsoler. Eftersom taket är så litet kanske man kan skaffa en kopparplåt som ytskikt.
 
Jag tänker mig snarare som Kurtivan skriver, att du låter skärmtaket följa som en förlängning av taket ovanför den inbyggda farstukvisten. På så vis får du ju verkligen bort vattnet från väggen, vilket jag inte tror att du får med ett framåtlutande tak (då tänker jag mig att ytterdörren är "bakåt").
 
Eller ... känns det som att skärmtaket hamnar för högt om det sätts som en "fortsättning" av inbyggnadens tak? Kanske kan du ändå följa samma "linje", även om det sitter strax ovanför dörren?
 
Jag tänkte mig att taket skulle hamna ca 20 cm lägre än ordinarie tak, inte som en förlängning, men jag utryckte mig otydligt ser jag nu...
 
Jag håller med Kurtivan att det blir bra att föla samma vinkel som tillbyggda farstun. Dock tror jag att det finns risk för kaka på kaka om du försöker göra ett tak som går i samma linje som utbyggnaden. Istället tror jag på ett tak som "nästan" inte syns. Några vinkeljärn som svetsas ihop och en glasskiva i! Då syns det knappt och förtar inte husets skönhet.

Lycka till!
 
Lyssnade inte på era råd ;) Men tack ändå. Så här blev det iaf. med ett litet skärmtak med konsoller jag fixade till och pärlspont på undersidan. Tänkte det skulle bli falsad plåt på så småning om.

Blev föresten en murad trappa i gatsten och naturten oxå...
 
  • IMGP2446.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2447.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Tycker att det blev. bra. Smälter in fint och stör inte tycker inte jag. Och med falsad plåt sen så...men vilken färg tänkte du ha då för det svarta tycker jag passar illa...ska du måla plåten röd eller?

och det var ju nån sån lösning jag menade även om jag kanske skrev otydligt i mitt inlägg ovan! Så jag tycker nog att du lyssnade på mig ;)
 
Jag tycker att det svarta funkar bra :) Men rött skulle förstås plocka upp det övriga taket + de röda detaljerna från fönstren.

Smäcker och fin lösning, hur som!

En fundering bara, angående att du inte har hängränna i nederkanten. Blir det inte som en "dusch" som man måste gå igenom? Du skulle kunna sätta en ränna där, som du bara låter fortsätta en bit ut till vänster, behöver inte vara något stuprör.
 
istället för hängränna kunde du även låta plåtnissen göra en takränna som leder vattnet till ytterhörnet av skärmtaket. Taket är riktigt snyggt.
 
Hmmm. Det kanske är takränna jag menar? :) Är inte helt haj på rätt begrepp.
Jag menar i alla fall en ränna som går längs med nederkanten i skärmtakets framkant. Så att vattnet fångas upp där och får rinna ut till vänster i bild, ut mot sidan, istället för rakt fram på den som ska kliva upp på trappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.