Hej på er alla ifrån en nykomling!
Jag har fått för mig att bygga säng och införskaffat allt jag kom på jag behövde. jag har byggt otalet högtalare förr men har då arbetat i spån och MDF. Nu är det så att jag skulle limma en gavel till sängen och har använt planspånt. Men när jag limmar ihop bitarna så vill de böja sig. Varför det? det ser ut som att jag kommer ha en tunna när jag är klar om det fortsätter såhär...
 
Vänd varannan planka med avseende på årsringarna så att "böjningarna" tar ut varandra. Om det är mycket konvext/konkavt skulle jag leta efter annat virke.
 
Problemet med att vända varannan bit är att sidorna vid kammen är olika breda... Något som jag inte märkte förrän jag började felsöka var även att sidorna vid kammen även är olika höga. så om man trycker ihop 2 bitar så blir det en glipa på en millimeter på den sida där kammens sida är bredast...
 
Nu hänger jag inte med...
Att brädornas bredd kan variera eller vara svagt konvexa kan jag köpa beroende på hur de framställts men inte tjockleken.
Det är nästan omöjligt att få en planhyvel att ge avvikande tjocklek förutom i ändarna.

Det låter onekligen som att det inte är lönt att jobba vidare med det virket. Vad är det för träslag och dimensioner?

/Kent
 
Kan det vara så här att B inte går att vända? Bifogad bild är kraftigt överdriven vad gäller måttförhållandena, men blir kanske tydligare så.
 
  • 8 nya bilder 086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, nu kopplade t o m jag *S* Det förklarar saken.
Hmm, klyv bort sponten och limma det som vanligt?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.