I samband med grävning för en ny uteplats tänkte jag passa på att byta dräneringsrören på ena gaveln av huset. Runt huset går det idag en blågrön dräneringsslang ca 90mm i diameter. Nu behöver jag åtta meter ny slang eller rör och det verkar som att slang i dimensionen 93mm måste köpas på stora rullar för mycket pengar. Jag ser att Byggmax säljer 4m rör för 100kr men haken är att de har en diameter på 110mm. Jag tycker att det borde funkar att blanda dessa typer men vill gärna ha några fler åsikter. Skarven från 110 till 93 tänkte jag försöka lösa genom att snitta 110-röret och klämma ihop det och stoppa in i 93:an. Det behöver ju inte vara vattentätt. Tror ni det funkar? Huset är byggt 1970 och har platta och står på lera.
 
Ja, rör är ju alltid att föredra. Det är mycket enklare att få till fallet med rören. Om du kan skarva till slangen vet jag inte..
 
tipset här bli k-rauta som har 10 meters 93 mm slangar i sortimentet
 
H
Håller på med liknande problemlösning. Byggmax dräneringsgrejor är betydligt billigare än andra. Jag hittade på Bauhaus gummitätningar som passade till den här kombinationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.