Tjena,

Har en kamin som ser ut som bilden. Dyrt att skaffa en ny + en massa jobb. VAD kan man göra för att snygga till denna?? De beiga plattorna kan bytas.
 
  • Nobus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
intressant och ovanlig form på kaminen. Det enda jag skulle fundera på är att byta golvplattor till svartgrå skiffer och måla väggen bakom i varmare färg.
Kaminen är egentligen en möbel i sej och behöver ej anpassas i färg till inredningen , tycker jag. Jag kanske ändå skulle bli frestad att byta dom beiga kakel till eldröda om det är lätt att fixa :).
gaia
 
Som ovanstående skrev, byt till svart skiffer. Blir nog det bästa resultatet som går att få.
 
Jag skulle nog välja att byta ut ut både golvplattorna och de beiga plattorna till någon mosaik (om det funkar till övrig inredning)
 
Byt golv och plattorna på spisen (går ju att sätta nytt ovanpå de gamla plattorna om inget annat fungerar). Sen kanske man kan fundera på att måla plåten vit...
 
Klarrött på alla klinkers borde vara snyggt till det svarta. Kanske till och med glaskakel?
Ganska små plattor, tror jag också.

Eller något svart som är riktigt, riktigt blankt. Eller grafit och blankt?

Beror lite på vad du har för stil på resten av rummet också ju.
 
Om du får tag i ett gnistskydd i glas istället för nuvarande metallnät så skulle den genast se hippare ut. Detta i kombination med ovanstående förslag att byta klinkers skulle nog göra susen.
 
Tack för all feedback! Skall begrunda!
 
A
Ha ha! Sån har vi i familjens sommarstuga! Vi har en svart plåt på golvet runt om. Ganska tidlöst iof. Funderar på hur det skulle se ut att lägga typ stenar istället för terracottaplattorna?
 
Ursäkta att jag lånar denna tråden. Vi har fått en kamin installerad i vårt nya hus. Jag har själv bara sett den utifrån genom ett fönster ännu. Bilden är också tagen genom fönstret så ursäkta kvalitén.

Nu till frågan:
Ser det konstigt ut med kaminröret? Att den bredare delen sitter så långt ner? Brukar det vara så?

 
Redigerat:
Den bredare delen är helisolerad medans den smalare är halv isolerad. Den bredare används vid bjälklags/tak genomföringar.
 
ossie_k skrev:
Den bredare delen är helisolerad medans den smalare är halv isolerad. Den bredare används vid bjälklags/tak genomföringar.
tack för svar!

Men då är det lite onödigt att den bredare delen är så lång ifrån taket mao? Om den bredare är mer isolerad betyder det att mindre värme sprids ut i rummet då den mer isolerade år så pass stor del?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.