Finns här någon som vet var man kan köpa reglar i lärkträ?
 
Bauhaus har ett begränsat antal dimensioner.
 
Varför i hela världen vill du ha reglar i lärk? Jag har svårt att tänka mig något värre träslag än lärk där eftersom det både vrider sig enormt och spricker hur lätt som helst.

/Kent
 
Till två projekt: Yttertrappa och växthusstomme. Jag har också hört om lärkträets vidlyftiga fuktrörelser, samtidigt står det i boken Nordiska träd och träslag att lärk har små till måttliga rörelser vid fuktväxlingar, och att det ofta används till fönster i bl.a. Tyskland. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet, men det verkar du ha Snickarboden. Berätta gärna mera!
Annars lutar det åt kärnfuru...
 
Jag hade definitivt valt kärnfuru...
Det lilla jag jobbat med lärk har fått mig att vägra hantera det, som sagt vred det sig en hel del under en månad då det låg och väntade och det var inte nysågat. Självfallet kan det variera med hur det är sågat, virkets riktning etc men när en halv kubik i varierande dimensioner beter sig som om det hade ett helt eget liv så tröttnar jag.

Sen provade jag att bearbeta det i snickeriet, noll kul...
Kådan i lärken bekade igen alla skärande eggar så det blev en del rengöring.

Förborra och skruva är ett måste, lärk spricker enormt lätt, desutom gillar jag inte spinkorna som man får av det.

Det går säkert att finna lärk som är stabil men jag är inte kompetent att göra det. Föredrar fur som jag kan bedöma samtidigt som känslan av en oljig kärnfuru är mycket trevlig.
För en del år sedan så rev jag ett växthus från 30-40-talet...
Byggt i norrländsk kärnfuru och trots att det såg för jäkligt ut ur färghänseende så blev det en hel del virke till förnsterbågar av det rivningsvirket. Tätare mellan årsringar har jag aldrig sett och efter något pass i hyveln så sped sig den underbara doften av nybearbetad furu i verkstaden. Virket var som nytt!

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.