Hej!

Ska jobba på annan ort under en längre tid, och tänker hyra ut ett plan i vår villa, ca 125 m2, och har givetvis massor av frågetecken. Undrar därför om det är någon som kan ge råd. Just nu undrar vi framförallt över följande:

1. Vi vill helst hyra ut med "kallhyra", eftersom vi annars måste skatta på den del av hyran vi sedan använder för att betala el och fjärrvärme. Samtidigt kan vi ju inte be hyresgästen att betala hela fjärrvärmekostnaden, eftersom vi kommer att ha halva huset kvar. Är det någon som haft samma dilemma. Lösning?

2. Vad är en vettig hyresnivå? Finns det något sätt att komma fram till en vettig nivå på hyran? Jag har jämfört med allmännyttan, men lägenhet och villa är ju inte riktigt samma sak. Brukar villor ligga högre eller lägre?

Hoppas på hjälp!
 
villor brukar ligga högre än lägenheter.
Om någon hyr halva ditt hus så kanske det är rimligt att de står för halva fjärrvärmen?
elen kan de väl stå för hela om ni inte har några jättefrysboxar som står och går eller en Cannabisodling som kräver värme.
en parantes är att en bekant hyrde ut sin lägenhet i andra hand och den konverterades till just Cannabisodling.
35-40 grader värme och tropisk fukt.
Det blev en del renovering kan man säga.
En annan jag pratade med hade hyrt ut sitt hus till en norrman men det gick inte så bra.
orkar inte dra hela storyn men ingen hyra betalades någonsin och vissa delar av huset försvann samt att när han skulle kasta ut hyresgästen så fick han rejält med spö av ett MC gäng.
8 man ur stockholmspiketen vräkte hyresgästen till slut.
detta är ingen skröna!
Jag har själv pratat med han som ägde huset.
 
Var försiktig med vem du hyr ut till. Vi har alltid hyrt ut ett par hus hemma på min familjegård och det har aldrig varit något problem, men för några år sedan var det en familj som hyrde ett av husen. Godtrogna som mina föräldrar är kollade de inte upp familjen innan. Det visade sig ganska snart att det var väldigt svårt att få dem att betala hyra, samt att de inte skötte de åtaganden som ingick i att de hyrde huset såsom skötsel av trädgård etc. När vi påpekade dessa saker började det plötsligt komma in allehanda mystiska anmälningar till länsstyrelsen angående vår gårds skötsel. Inte ett problem eftersom vi inte gjorde några fel, men frustreraden och tidsödande att handskas med ändå.. Det är dessutom väldigt svårt att bli av med en hyresgäst som inte vill flytta visade det sig.

När de väl flyttade visade det sig att de hade haft oräkneliga katter i huset som hade pissat överallt, rivit sönder alla tapeter etc, barnen hade ritat på väggarna etc. Kostade ca 200 tusen plus en hel del arbete att få ordning på det. Problemet var att familjen redan hade så mycket skulder hos kronofogden att de aldrig någonsin skulle kunna betala något för dessa skador.
 
Hemmakatten
Man kan hyra ut via firmor som åtar sig att kolla hyresgäster, vara motpart vid klagomål om värme, sopor mm. Firmorna har olika nivåer avtjänster man kan anlita dem för, de tar en slant för detta, men det är skönt att slippa föra det själv. I kontrakten brukar stå att hyresgästen skall betala, värme, el, sopor, vatten separat vid anmodan. Man kan dessutom hyra ut enbart till företag som vill hyra hus till någon av sina anställda (ofta från utlandet). då har man en bättre säkerhet om det berhövs reparationer efteråt.
 
Tack för goda tips! Eftersom det är en småstad, verkar möjligheten att hyra ut till företag vara begränsad (det var annars min första tanke), eventuellt att jag kan hitta någon AT läkare med familj - dom lär man ju kunna lita på :) . Som Styrman1 skrev, tycker jag det verkar rimligt att dela på värme- och el- kostnader, minst. Men hur gör man det när det bara har en mätare i huset - skriver 50 procent i kontraktet och hoppas att hyresgästen inte har några "exotiska" odlingar i garderoben?

Har ni några tips på firmor som man kan hyra ut genom, så skulle det uppskattas. Låter som ett enkelt sätt att komma undan.

Hälsningar,

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.