Jag står i begrepp att bygga ett trädäck. Helst vill jag fästa bärlinan i plattan på huset, och därefter sätta plintar och använda 45*195 som bärlinor och 45*145 som golvbjälkar. 28*120mm trall ovanpå. Allt enligt spännviddstabellen.

Idag ligger det slarvigt lagda plattor på uteplatsen. Ett problem är att plattorna och gräset längre ut redan idag är i precis i rätt höjd. För att fästa bärlina på huset och få plats med regelverk under trallen skulle jag alltså behöva ta bort plattorna och gräva ner ca 200-250mm.

I samband med detta har jag några frågor:

1, Om jag gräver ner ca 200-250 mm precis utanför huset, där trädäcket skall vara (och sen givetvis ännu djupare hål för plintarna) kommer jag att få ett hål som är lägre än gräset utanför trädäcket. Det känns som att detta kommer att resultera i att vatten rinner in mot husets platta, huset är såklart dränerat men det känns ändå inte riktigt bra.

2, Vad sätter jag plintarna på? Jag har tidigare använt väl packad grus, men har nu sett exemepl på olika former av isolering, trögflytande betong, makadam. Vilka fördelar och nackdelar finns med olika material? Antar att mycket handlar om att antingen komma ner till frostfritt djup eller isolera så att tjälskjutning inte påverkar plintarna? Jag kommer att använda färdiggjutna plintar.

3, Var kan jag köpa 500mm eller 700mm färdiggjutna plintar med justerbar stolpsko. Denna skall givtvis gå att justera även efter det att bärlinorna är fastskruvade.

4, Om jag istället väljer att lägga bärlinorna på plattor hur bör jag förbereda underlaget under plattorna? Grus? Makadam? Paddat? Bör jag fästa bärlinorna i plattan med ett vinkeljärn, eller bara lägga dem på? Skall den innersta bärlinan fästas i husets platta om jag lägger regelverket på plattor?

5, Finns det något bra sätt att ta reda på om marken är tjälskjutande? Beror det på om det är jord/lera/grus under eller vad beror det på? Bor i skåne och har förstått efter att ha läst på nätet att man här, om marken är tjälskjutande bör ha grävt till 1,1 meter och därefter fylla upp med lämpligt material ( se fråga 2) upp till botten på plinten.

6, Utanför huset finns det idag en separat platta som uterummet står på. Trädäcket skall vara dels bredvid detta uterum, dels löpa utanför det (från huset sett). Är det ok att fästa en bärlina i husets platta och en i uterummets platta, eller är detta en dum ide? Kanske bör jag fästa bärlinan i husets platta, men bara lägga bärlinan på plattor precis vid uterummets platta? Vill inte sätta plintar nära någon av plattorna med hänsyn till att jag inte vill gräva sönder dräneringen:)

Mycket tacksam för svar//daniel
 
Redigerat av moderator:
Uppar lite
 
3, Var kan jag köpa 500mm eller 700mm färdiggjutna plintar med justerbar stolpsko. Denna skall givtvis gå att justera även efter det att bärlinorna är fastskruvade.

Jag köpte mina idag på Cheapy, 90 kr styck inklusive stolpsko.
 
fredl skrev:
3, Var kan jag köpa 500mm eller 700mm färdiggjutna plintar med justerbar stolpsko. Denna skall givtvis gå att justera även efter det att bärlinorna är fastskruvade.

Jag köpte mina idag på Cheapy, 90 kr styck inklusive stolpsko.
Tack för ditt svar.

Angående övriga frågor - är jag otydlig eller har jag inte gett tillräcklig information? Visst måste det ha funnits fler som har behövt gräva för att kunna bygga ett trädäck? Är det ett problem med en grop bredvid huset som är lägre än gräsmattan?

//daniel
 
Om grop är ett problem eller ej beror ju på hur bra marken är på att dränera bort vatten. Vi har en liten grop under vår altan och det verkar inte vara några problem. Botten av gropen sluttar från huset så det vatten som blir där någon timme efter regn ligger längst från huset. Är marken dåligt dränerande kanske du får gräva ner en slang för detta.

Jag har satt altanen på plattor närmast husplattan precis som du nämner för att inte riskera att gräva i dränering och markisolering, och plintar längre ut.
 
BobbyEwing skrev:
Om grop är ett problem eller ej beror ju på hur bra marken är på att dränera bort vatten. Vi har en liten grop under vår altan och det verkar inte vara några problem. Botten av gropen sluttar från huset så det vatten som blir där någon timme efter regn ligger längst från huset. Är marken dåligt dränerande kanske du får gräva ner en slang för detta.

Jag har satt altanen på plattor närmast husplattan precis som du nämner för att inte riskera att gräva i dränering och markisolering, och plintar längre ut.
Att ha botten sluttande bort känns helt klart som en bra ide.

Hur skulle en sådan dräneringsslang se ut? bör den kopplas på husets egen dränering? Har inte så stor koll på detta område.
 
Daniel_N skrev:
Att ha botten sluttande bort känns helt klart som en bra ide.

Hur skulle en sådan dräneringsslang se ut? bör den kopplas på husets egen dränering? Har inte så stor koll på detta område.
uppar denna fråga. hur gör jag när jag lägger en dräneringsslang som skall transportera bort vatten från ett grävt hål under ett trädäck? kan man bara gräva ner det, 1-2% lutning och sedan låta det mynna ut i en rabatt bort från huset? Eller hur fungerar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.