Jag tänkte tilläggsisolera mitt vindsbjälklag. Det ligger nu ca 5-10 cm spån och jag tänkte lägga ditt 40 cm stenull eller liknande över. Det finns ej någon takfotsventilation ej heller någon ventilation i nock. Vinden är fin och verkar ha klarat sig utan ventilation. Ska sätta dit ventiler i nock tänkte jag men behöver jag ventilera takfoten? Huset är från 1950.
 
Tycker inte du skall lägga 40cm direkt, börja med 20 och se hur vinden mår och hur mycket besparingen blir. Någon form av ventilation måste du ha. Börja med gavelventiler, gärna någon typ där du kan variera öppningens storlek på något sätt.
 
Räcker det med en ventil i gaveln eller skall man ha uppe vid nocken och nere vid vindsbjälklaget?
 
Jag kommer nog sätta såkallade mögelstoppers i var ände vid nocken (2 per sida totalt 4 st) till att börja med. Har ett putsat hus och det brukar ju spricka en del när man ska börja ta upp hål i väggar. Bör man lägga någon vindskydd eller liknande över isoleringen?
 
sätt en mögelstopper i varje takstol uppe å nere om du ej har takfotsluftning_!

mvh
snickar estwing
 
Översta lagret med Isolering som har papp hindrar att vind kyler ner isoleringen. Så det är en bra grej ja.!

Dock tycker även jag att du tar en stor risk med att lägga på 40 cm direkt. risken är nog ganska stor att du får fukt problem på vinden om du inte har en välldigt bra & trimmad innomhus ventilation.

Väljer du att köra på 40 cm, så inspektera vinden ofta kanske 1 gång i veckan under hela kommande vinter. när det väl blir problem så växer det ruggit fort.
 
Kommer nog börja med ca 20 - 30 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.