Ja frågan lyder som rubriken... vilka hustillverkare kan erbjuda äkta totalentreprenad?

Myresjöhus vet jag, vilka fler?
 
Frågan är vad som avses med totalentreprenad. Är det inklusive grund? En del tror ofta att även markarbeten etc. ingår i totalentreprenaden.
Förutom de stora drakarna finns det nog ett par småföretag där ute som tillhandahåller totalentreprenad på lösvirkeshus. De har ofta en lägre overheadkostnad vilket KAN medföra en lägre kostnad för dig som kund.


mvh
David
 
Jag är ute efter en tillverkare som erbjuder ETT kontrakt med fastpris inkl ALLT. Är inte det samma som äkta totalentreprenad? *förvirrad*
 
Du är inte den enda som är förvirrad här. ;)
Det finns en rad olika tolkningar av totalentreprenad.

mvh
David
 
LB-hus har totalentreprenad.
Vi har skrivit ett kontrakt med fast pris, men det kommer troligen till extra kostander i samband med markarbete eftersom vi blir tvugna att spränga.

// Anna
 
David skrev:
Du är inte den enda som är förvirrad här.  ;)
Det finns en rad olika tolkningar av totalentreprenad.

mvh
David
Eks Götenehus säger sig ha totalentreprenad, men invändig målning samt jag tror det var kakling ingår ej i priser som vi fick. Har en uppfatning av att dom flesta har en del grundarbete inkluderat, men inte allt, ex fyllnadsmassa och spränging samt markundersökning. Mycket ingår i totalentreprenad, men det kan altså tillkomma en god del fördyrande moment, särskilt på grund/markarbete. Sedan kan det skilja sig "detaljer" i vad som är standard och hur mycket man har att välja på; ex centraldammsugare? vattenburen värme? typer av finish på vägger och golv, köksutrustning mm. Samt slutligen hur flexibel planlösningen är. Säkert glömt något! ::)

mvh hanneli
 
Modulenthus fixar så gott som allt

//matte
 
OnsalaVillan har totalentreprenad från grund och upp till måleriförberett. Dock ingår ej markarbeten.

Tror du får svårt att hitta någon som inkluderar alla markarbeten i totalentreprenaden, eftersom den kostnaden är i stort sett omöjlig att uppskatta på förhand.
 
Okej omformulerar då ;) vilka kan erbjuda ETT kontrakt på ALLT exkl markarbeten? *något mindre förvirrad* ;D
 
Då blir nog svaret: de flesta volymhus tillverkarna ;D
(Men det är ju under förutsättning att du inte ändrar en enda minsta lilla detalj för att priset ska ligga fast)

Men de flesta kan även ge ett pris med grunden inkluderad, efter det att dom sett tomten, eller fått tillgång till en geoteknisk undersökning.

Vi blev erbjudna det av både Älvsbyhus och LB-Hus, och dom garanterade att priset gällde oavsett vad som hände med tomten, det vill säga inga om och men vad det gäller pålning o sprängning. Nu visste dom vilka egenskaper marken hade då en grannen är Ähus och andra är LB-Hus. Men dom erbjud det. (Dock lägger man på Älvsbyhus på typ 300,000:- mot vad grunden igentligen kostar, så man har ju lite att ta av om det skulle strula)

Sen finns ju allternativet att köpa ett färdigt hus som också många husföretag erbjuder. Dom bygger och du tingar ett hus. Det blir givetvis lite dyrare för dig och du kan inte påverka husmodeller o liknande, men det är bekvämt och säkert. Lika enkelt som att flytta till en hyresrätt typ.

I min del av Sverige erbjuder bla Skanska (Myresjöhus) och NCC detta alternativ.
 
Jaha ja man tackar... ändrar mig - *ännu mer förvirrad* ;D

Vill ju inte behöva samordna och koordinera massa olika entreprenörer, vill att husleverantören ska sköta i princip allt åt en... verkar vara lättare sagt än gjort om man skall till att bygga. :p *naiva jag*

 
Min blivande granne bygger totalentreprenad med Mjöbäcksvillan. Inflyttningsklart, inklusive markarbeten. Det är nog bara en kostnadsfråga om vad man vill ska ingå.
 
Älvsbyhus och Smålandsvillan har totalentrepenad förutom de redan nämnda. Många av husföretagen kan dock tänka sig att åta sig totalentrepenad men tar då extra betalt för detta, t ex A-hus.
 
Vi ska bygga på totalentreprenad med Eksjöhus. De sköter även det byråkratiska med kommunen, bygglov etc, vilket är kanonskönt att slippa. (dock ska min sambo som är byggnadssnickare göra en del själv för att dra ner kostnaden). :)
 
Hej!

Vid tidigare byggintresse (1 år sedan) hade Myresjöhus, Lapplihus, Älvsbyhus, Vittjärvshus m.fl. totalentrepenad = Jag har tomt, de ordnar med resten => Nyckelfärdigt hus att bara flytta in möblerna i.

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.