Jag har precis köpt en Dewalt DW685K utan att tänka först. (Fick en beg billigt i dk)

Det är ju en kombinerat lamell och spårfräs, men frågan är hur bra den är till lameller? Det jag syftar på är t.ex. när man ska fräsa i 45 grader, det går ju, men är det krångligt? Borde väl vara svårt att centrera den i 45 graders lutning eller?

Det ska sägas att jag aldrig har kört med en lamellfräs innan.

Anledningen till att jag frågar är, att jag ännu inte har köpt nån fräsklinga och överväger därför att sälja den och köpa en riktig lamellfräs.
 
  • 060410685.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tittade på den samtidigt som jag tittade på dewalts lamellfräs. Båda var ordentligt nedsatta i pris. Jag lyckades inte klura ut hur man skulle använda duplofräsen som kexmaskin, så jag köpte i stället lamellfräsen. Dewalts lamellfräs är OK, men för pengarna finns det bättre. Den optimala sammanfogningsmaskinen är givetvis Dominon.
 
Jo, jag har tänkt på dominon men priset.......... Jag tror inte det är så svårt att använda dewalten vid vanlig "kexning" först när det blir 45 grader. Jag får väl testa och se hur den fungerar, men den verkar lite knepig.
 
Nu har jag testat den och det var inte så svårt. Lite annorlunda att ställa in, men när man väl har lärt sig går det snabbt.
Kopplade in Festool dammsugaren och blev imponerad! I princip inget damm slapp undan dammsugaren, så här verkar dom ha tänkt till jämfört med Dewalt vanliga kexmaskin.

Jag kommer köra med den här, tills jag får överbevisat mig själv om, att Dominon är värd dom extra pengarna.
 
screamin-daemon skrev:
Jag kommer köra med den här, tills jag får överbevisat mig själv om, att Dominon är värd dom extra pengarna.
Det tog ju lång tid, kom hem med en Domino idag.... :)
 
Told U so...
 
mattiasp skrev:
Told U so...
Det är inte så lätt, du vet inte hur överbevisande jag kan vara.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.