Är det någon som har en smart lösning på hur jag får igenom min 1,5 mm2 högtalarkabel i elrören. Jag har dragit elkabel och nätverkskabeln utan problem men högtalarkabeln kör fast hela tiden.

Förmodligen kör det fast i skarvar eller övergången till flex-rör som jag använder i ändarna. Vill inte gärna gå ner till tunnare kabel så alla tips är välkomna.
 
Det kan bero på att högtalarkabel har många väldigt tunna kardeler (koppartrådarna som är sammanspunna i kabeln). Detta gör att kabeln blir mjukare och därför vill den nog inte fortsätta rakt fram. Anledningen till att man har kablar med tunna kardeler är att risken för glappkontakt mm minskar.

Dessutom så är det ofta ett mer gummiartat höjle på högtalarkablarna... Vet inte varför men har notarat att så ofta är fallet. Detta verkar ha en tendens att fastna lättare. Dessutom så är väl vanliga elkablar pudrade med något sorts pulver som gör att de inte fastnar så lätt.

Du kanske kan få tag i en kabel som har grövre kardeler och använda teflonspray för att minska friktionen i röret.
 
Använder du dragfjäder? Om du gör det så låter det som om du har ett par skarpa böjar på vägen....

Bara att fästa tråden bra i fjädern och kämpa på.

 
Litet tvål/stearin/diskmedel på kabeln kan göra susen..
 
Precis, det brukar funka med lite gucka, det finns faktiskt speciellt smörjmedel för kabeldragning.

Själv struntade jag att lägga just högtalarkabeln i rör, jag köpte 6mm2 kabel av god kvalitet och har lött den i fasta terminaler i väggen.
 
Wilmer skrev:
Använder du dragfjäder? Om du gör det så låter det som om du har ett par skarpa böjar på vägen....

Bara att fästa tråden bra i fjädern och kämpa på.
Ja, jag kör med dragfjäder av plast.
 
AndersG skrev:
Litet tvål/stearin/diskmedel på kabeln kan göra susen..
Låter som en bra idé, skall prova detta.
 
Funkade bra för mig i varje fall, men jag drog vanligt 2,5 kvadrats kabel och inte någon specialkabel.
 
Jag gjorde den här övningen i helgen. Med fiskelina, lite isolering och tryckluft fick jag kablarna genom röret. Jag tog en tuss med isolering, lagom stor för att fylla röret, och knöt fiskelinan kring tussen. Sen pressa jag ner tussen i röret och körde på med tryckluften. Efter det var det bara att knyta fast fiskelinan i kablarna och dra igenom.
 
Silikonspray brukar lösa de flesta vprörs problem
 
Bob_the_builder
General Failure skrev:
...tog en tuss med isolering, lagom stor för att fylla röret, och knöt fiskelinan kring tussen. Sen pressa jag ner tussen i röret och körde på med tryckluften. Efter det var det bara att knyta fast fiskelinan i kablarna och dra igenom.
GF - forumets MacGyver! ;D
 
Tack för alla tips och råd.

Det slutade med att jag fick gå ned i dimension i alla fall. Snackade med grannen som är elektriker och hans gissning var att snickarna kört igenom en spik med spikpistolen i röret när de satt upp taket. Det tog helt enkelt för mycket stopp för att röra sig om en skarv eller krök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.