Jag har köpt ett fritidshus i Tjörnarp i Skåne och i trädgården är där en stor sten som jag tycker är i vägen. Denna sten ska bort.

Är det någon som har provat en sten i den här storleken? Vad gjorde ni? Spräckte själv med Cobraborr och snigeldynamit eller tog ni in en firma? Har sett Safex-spräcknnin och det såg tufft ut, det kanske är något?

Det räcker om det blir bitar som är så stora att jag och ett par andra kan baxa ut dem i skogen ett par meter bort bara.

Vad kostade kalaset? Kan inte tänka mig att det tar många timmar för en van person med rätt utrustning.

/John

Sten
 
Man kan ju börja med att ta reda på hur djup stenen är. Är det mer än vad man ids gräva så går traktor bort annars är det nog bara att puffa hela aset ut i skogen på så sätt.

Går inte det finns som sagt många sätt att få väck den, det hänger nog mest på tid och pengar hur man gör. Att hyra en bergsborr och spräcka den kostar några hundra sen hur snabbt det går vet jag inte. Elda och sen kallvatten funkar väl det med kostar ved och vatten plus massa tid.
 
Jag tycker stenen var dekorativ, känner folk som betalat för att få liknande stenar placerade på sin tomt och då blev det ingen mossa på :)

Men vill du ha bort den så skall du förstås göra det, elda och hälla på kallt vatten har jag gjort ett flertal tillfällen, krävs lite tålamod och lämpligt väder (regniga sommardagar blir helt plötsligt uppskattade, man vill ju inte starta en skogsbrand). Men går det att gräva bredvid stenen till ett bra djup? en traktorgrävare som gräver en grav för stenen som sedan knuffas ner.
Har kört lite med Cobra och tyckte det var alldeles för tungt för min fysik, blir också lätt stressat och forserat när man hyrt maskin och skall få en massa gjort.
 
Det är lite svårt att få in en traktor på min tomt tyvärr och att putta stenen manuellt kan vi glömma direkt. Den är minst 2.5 kubikmeter. Sen lutar skogspartiet så får man dit den där så landar den i hagen (nedanför sluttningen och bakom den trafikerade vägen...). Nåja, att ta bort stenen är inget prioriterat projekt utan jag får ta det som det kommer och när jag väl kommer dit får jag ringa någon sprängare och få pris.

/John, nybliven stugägare
 
Jag tar chansen och återupplivar den här tråden.

Har haft mycket kul med stugan under förra sommaren (om man nu roas av att konstant måla, renovera och städa) och nu i år så drar det ihop sig till en liten utbyggnad och inkoppling av kommunalt avlopp. I och med att avloppet ska tas in så får vi tråckla in en grävare på tomten. Nu undrar jag hur mycket traktor det ska till för att man ska kunna använda en hydraulhammare på stenen? Går det överhuvudtaget att knäcka en sten på det sättet eller är det bara för betong?

Jag tror att det lutar åt någon slags minigrävare, inte en sån minimal som man hyr själv utan snarare något traktorliknande med bakgrävare (behöver lång arm för att nå på vissa ställen)

/John

Bild på stenrackaren hittar ni här: http://lh4.ggpht.com/_wOtNFtPV0eQ/SQ3ouexVV2I/AAAAAAAABBQ/97AifDnNwDQ/s640/DSC00332.JPG
 
Redigerat:
Hammare finns på bandare ner till 3-tonsklassen. Traktorgrävare av modell huddig, volvo 6300 och lännen är också populära hammarbärare. En brittisk rövhacka typ jcb och new holland klarar inte hammare lika bra, men undantag finns ju alltid.

Om du absolut vill ha in en liten maskin så blir hammaren också liten. Liten hammare = längre tids arbete.
Grävare tar extra avgift för hammare utöver maskinkostnaden. Och prisskillnaden mellan en 16-tonnare med hammare och en 3-tonnare med hammare är inte lika stor som prisskillnaden till följd av arbetstid. Vissa sorters sten är rent jävliga att picka på och har du otur är din sten av en sådan sort.

Jag noterade sprickan på stenen. Kanske kan du testa en gammaldags sprängteknik. Slå in många kilar och häll på massvis med vatten. Killarna sväller och stenen spricker. Det är nästan gratis och kräver lite tid av dig. Bara slå in kilarna och på med vattenspridaren. Jag skulle bli lycklig om du kunde göra det och berätta hur det gick.
 
Redigerat:
Tack för infon. Jag ska upp till stugan i helgen och mäta lite hur mycket det ska grävas. Sedan får jag be grävarna att kika på stenen också. Det beror ju på vad de tar dit för traktor för avloppsgrävningen. Tycker de att det räcker med en liten så kanske den inte orkar med stenen. Knappast lönt att ha dem stående i tio timmar och hacka ner stenen.

Jag har också sett sprickan man den delar liksom bara stenen i två. Istället för en tretonnare får jag istället två på 1.5 ton var.... får inte upp så stora bitar i skottkärran :D

/John
 
2.5 kubik sten är inte 3 ton. Jag vet inte säkert, men jag tror vikten är närmare 1:2, dvs 5 ton. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Hursomhelst har du nog rätt angående att få upp en halva i ekebydumpern.
 
tihimas skrev:
2.5 kubik sten är inte 3 ton. Jag vet inte säkert, men jag tror vikten är närmare 1:2, dvs 5 ton. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Hursomhelst har du nog rätt angående att få upp en halva i ekebydumpern.
I fast klyft är det c:a 2,8 ton per kubikmeter
 
tack
 
En traktorgrävare typ Huddig borde klara den stenen. Den ser ju ut att vara i två delar redan. Om inte grävaren orkar lyfta så kan den troligen rulla stenen med hjälp av grävaggregatet. En Huddiggrävare och duktig förare klarar mer än man tror. Eller i värsta fall gräva ett hål i marken och rulla ner stenen.
 
Jag vill ytterligare en gång slå ett slag för användning av kilar...

Om man väl borrat hål med en cobra så är kilar ett enkelt sätt att spräcka stenar och det går förvånasvärt enkelt... Dock hinner man tänka "shit" hur f-n ska jag få bort den där kilen och sedan spricker stenen, har man några kilar ser jag ingen begränsning.

/ATW
 
Snigeldynamit då? Den får ju alla använda, enda är ju att man får slita med att borra hål i stenen själv då...
 
Tack för alla tips. Jag vill undvika att borra in i det längsta. Stenen är stor och jag är liten. Jag hoppas fortfarande på en grävare med hydraulhammare. Dock verkar det svårt att hitta i mina trakter.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.