Hej!

Ville bara visa min glädje över kammarrätten som inte gav vår granne prövningstillstånd. TACK!!!
Förhoppningsvis har vår "käre" granne insett att efter länstyrelsens, länsrättens och nu kammarättens dom alla till vår fördel att chansen att regeringsrätten ska ta upp en överklagan i detta ärendet är minimal (de tar bara upp 2-3 % av alla överklagande som kommer in). Bygget börjar till hösten....:D

CS1
 
Enligt vad jag fått lära mig så kan regeringsrätten inte ta upp det om kammarrätten inte prövat ärendet. I Ditt fall så har de ju beslutat att inte ge prövningstillstånd, så då är det stopp.
Möjligen kanske just prövniningstillståndsbiten skulle kunna överklagas (och regeringsrätten tvinga kammarrätten att pröva ärendet i alla fall), men man kan inte gå förbi en instans och direkt få ärendet prövat av en högre instans om en lägre inte tar upp det.

Grattis i alla fall !! Jag vet hur det känns med en granne som skall driva allt in absurdum och överklaga. Är de till åren komna och inte har "alla hästar hemma i hagen" längre så är det inte säkert att de följer normala normer eller argumentation heller....
 
Skall bygga i Halland, grannar klagat först på bygglov som vi där efter fått och nu klagat till länsstyrelsen.
Vi skall bygga ett 1,5 plans hus H format, med en bygghöjd på 3,97 (bygg plan max 4.00) eftersom gavlarna ligger som entre deffineras huset av byggnadsnämnden till 6,50 då mäter man nockhöjden och det blir en avvikelse på 2,50.
Detta tycker grannarna är en för stor avvikelse och har överklagat. Har talat med dem och fått hälften att förstå att det inte är någon avvikelse om man vrider huset ett kvarts.
Vad tror ni? kommer vi att vinna?
 
Vad menar du med "gavlarna ligger som entre" Sen när har placeringen av entren betydelse för bygghöjden? det låter konstigt?!?!?
 
Kolla på A-Hus hemsida, huset heter Aspenäs!
Närmaste granne är en av de som överklagat och deras hus ligger 23m från vårt blivande hus. Vår tomt är 1534m2
 
Hej!
Vår glädje av att kammarrätten inte ger vår granne prövnings tillstånd efter hans överklagan av länsrättens dom har nu grusats en aning, då han har överklagat kammarrättens avslag till prövning till regeringsrätten.... Detta är en följetång... Att han bara orkar och det värsta är att det finns så många rättshaverister som överklagar för överklagandet skull och det kostar dem absolut ingenting. JO vi andra är med och betalar med våra skattepengar.
Ska man se något positivt med det hela i vårt fall så sjunker byggpriserna så han har med sitt överklagande sparat in en hel del pengar till oss.
Men är det någon därute som har lite aning om hur regeringsrätten ställer sig till om man börjar bygga ändå. Om grannen då söker inhibition tittar inte regeringsrätten då på att vi vunnit i alla tidigare instanser och inget nytt tillkommit i ärendet? Är det då ofta som de ger bifall till inhibition dvs. byggstopp?
TJA vad ska man säga man blir bara så trött....
CS
 
För några års sedan skulle vi bygga hus, men en granne överklagade vårt förhandsbesked och bygglov. Kommunen gjorde ett misstag och lät grannen bara yttra sig om förhandsbeskedet och inte om bygglovet. I alla fall blev vårt husbygge inhiberat i ett tidigt stadium, sedan följde länsrätten, kammarrätten och även till regeringsrätten, tillbaka till kammarrättet mm. Vi fick kalla fötter och vågade inte bygga efter ett års bråkande, men våra grannar ( hon arbetade på advokatbyrå) fortsatte kämpa, och fastän bygget var inhiberat började de bygga huset.

Bygglovet blev klart den 8 decembar och den 12 decemer alltså 4 dagar senare flyttade de in. ... Vi tyckte det var modigt, men advokaterna ( var visst 24 st på hennes jobb) på sa att den överklagande grannen inte hade någon chans. Grannen som byggde ( med inhiberat bygglov) fick alltså inget efterspel som vi vet något om.

Vad vi lärde oss var att inte svara på inläggen från motståndaren, så går processen snabbare...
Att vi låg relativt nära Arlande var orsaken till att vårt bygge gick så långt juridiskt, luftfartsverket fick möjlighet att yttra sig och såg problem om ev arlanda skulle bygga en 6:e bana. Precis som idag hade arlanda bara 3 banor och ev fler kanske aldrig blir av...
 
Tja,

Vår "granne" har överklagat vårt bygglov,
Först till länsstyrelsen, sedan "upptäckte" han att vi inte
slutade att bygga bara för att han hade överklagat, så han
begärde inhibition +vite om 100tkr om vi inte slutade bygga.

Givetvis fick han avslag om inhition ifrån länsstyrelsen,
Då överklagade han avslaget av inhibition till länsrätten,
även här blir svaret "avslag", nu väntar vi på att han skall
överklaga detta till kammarrätten, så snart får vi väl information
om att han har överklagat dit, det är trots allt en vecka kvar
innan tiden för överklagan går ut..

Jag har ringt länsstyrelsen och dom gav en liten hint om
vilket håll överklagandet kommer att gå, även om han inte kan
ge ett besked, så får man en känsla av hur dom kommer
att hantera ärendet när det är ens tur.


PS: man kan skapa sig ett konto på länsstyrelsen för
att sedan följa sitt ärende elektroniskt, men det går även att se andras :)
Detta kan man dra nytta av för att se hur andras ärenden har hanterats.
 
Och nu har han överklagat till Kammarrätten, dvs jag såg på länstyrelesens webbportal att kammarrätten har lånat akten ifrån länstyrelsen nu.


CS1: Hur har det gått för eran del? Blev det något av det där med regeringssrätten?
 
W
znitz hur fixar men ett sådant konto hos länsstyrelsen så man kan följa upp ärenden?
 
Man går in på "sin" Länstyrelse's hemsida (tex via www.lansstyrelsen.se)
Där väljer man en länk som heter "Diarum", här finns hjälp hur man skapar ett konto
tex på Södermanlands finns en länk till denna sida där man skapar ett konto.
http://www.diarium.lst.se/formular/nyanvandare.aspx

Sedan är det bara att vänta på att inloggningsuppgifterna kommer.
 
W
Ja då var det som jag misstänkte. Vår länsstyrelse (halland) har inte denna funktionen. Antagligen pga att den troligtvis ska läggas ner och därför inte har pengar för något sådant system. Trist...
 
Hej!
Vi vet fortfarande inte hur det går i Regeringsrätten.
Jag ringde dir för ca 1 1/2 månadssedan och talade med en jurist.
Han informerade mig om att ders handlingstider är ca 1 - 1 1/2 år. Han bad om ärendenumret och berättade att han läst akten. Då sa han att vissa ärenden inte tar så lång tid och att jag kunde ringa igen om 2 månader då han hade med information.
Han hade nog inte informerat mig om deras "snabbe hög" om det var så att de skulle pröva ärendet. Eller vad säger ni?

MVH
CS
 
Snabbhögen låter ju som det är de som inte får prövningstillstånd.
 
Och vår "trevlige" granne fick avslag för prövningstillstånd hos Kammarrätten
Men det går väl också att överklaga (till Regeringsrätten)?
Vi får väl se om han gör det.

CS1: Det låter som om du kommer klara dig, vi fick liknande kommentarer redan vid Kammarrättens avgörande. Och svaret blev ju ingen prövning i vårt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.