Hej!
Bygger en verkstad med loft. Loftet ska ej värmas upp. Vill ha så bra isolering i verkstadsdelen som möjligt men kan endast lägga 220mm i golvbjälklaget utan att höja golvet på loftet.

Om jag skulle isolera taket i loftet (och gavlarna) med 220mm, skulle detta tillsammans med golvbjälklaget bli lika effektivt som ett 440mm isolerat tak?

Rent logiskt känns det så; värmen i verkstadsdelen går upp i golvbjälklaget och värmer det i övrigt ouppvärmda loftet som i sin tur kyls av långsammare eftersom det är isolerat...
 
Kom igen nu! Någon måste väl ha en åsikt i alla fall?!
 
När du särar på skikten skapar du ett hålrum som har väggar. Du tappar där värme som du inte gör om skikten sitter ihop utan mellanrum.
 
Precis som larsfarm säger så blir det inte lika effektivt, det blir dock bättre än att inte isolera alls, men so jag förstår på ditt inlägg så vill du ha ett golv till loftet, säkert för att du skall förvara saker där, och då bör du isolera och ha en värmekälla där så sakerna på loftet inte blir förstörda, och tänker du inte ha saker där så behöver du inget golv och kan isolera högre i bjälklaget.

Så egentligen har du ett golv och då har du inget val mer än att isolera på båda ställena, eller så har du inget golv och då kan du få mer isolering, så frågan du bör ställa dig är om du behöver golvet eller ej?

- M
 
Tackar för svaren!

Intressant att det inte blir lika bra med två skilda isolerlager med luft emellan. Blir det mycket sämre?

Jo, jag behöver loftet, så det blir nog till att isolera där också. Min erfarenhet är dock att det räcker med att ha bra isolerat för att saker ska klara sig bra, man behöver inte värma utrymmet för den sakens skull. Har någon andra erfarenheter?
 
Det är mycket svårt att säga hur pass sämre det blir. Men lite sämmre blir det. Men vad ska man göra åt det?

Det fungerar nog bra att förvara saker där uppe. Kan ju bli så att du får kondens där på vintern, men det är ett problem som man kan titta på då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.