Som nybliven husägare tänkte jag att byte av handfat på toaletten ska vara ett lämpligt projekt för en nybörjare inom "gördetsjälv". Sagt och gjort, var iväg till coop och köpte ett paket med både handfat och blandare.

Från den nya blandaren går varm- och kallvattenrören rakt ner, rören har en diameter på 10mm. I anvisningarna står att dessa rör skall anslutas till vattensystemet med 10mm klämringskoppling. Bekymret är det att jag inte har några rör att ansluta till, det enda som finns är två "uttag" i väggen, se bild.

badrum.jpg

Pilarna jag ritat visar hur de gamla anslutningarna till den gamla blandaren gick. Hur går jag vidare? Jag har förstått att jag måste köpa till två 10mm rör med varsin klämringskoppling för att ansluta till blandaren, men hur får jag fast de rören i dessa "uttag"? Bockar man rören själv eller finns det färdigbockat att köpa? Vilket material ska rören vara?, koppar antar jag.

Tusen tack på förhand!
 
Vissa blandare levereras med kopparrör andra med plaströr, plaströren kan böjas ganska friskt. Om du köper en blandare med kopparrör så kan du byta dem tíll plaströr som finns att köpa separat, samma regler gäller med stödhylsa och klämring.
Jag provade att böja kopparrören med stöd inuti men det blev bara skit kvar av dem  :-/

Jag värme mina koppar-rör med varmluftspistol (närmast kranen där de ska lossas) för att få gängklistret att släppa sen fick jag bort dem, men det kändes motigt ett tag.

Skam den som ger sig   :)

Vet ej om det är godkänt eller så men det borde vara, kranen har suttit i ett ca 9mån nu och det håller tätt  :)
 
Enklast:
Förmodligen har du 3/4" anslutning i väggen. Köp då adapters 3/4" till 1/2" (1/2" = G15), sedan köper du 2 st Pex slangar som du skruvar på adaptrarna. Slangarna ansluter du sedan till blandaren som du försett med adaptarar som ger G15 gänga.

Plättlätt.
 
Pexslangarna är klockrent alternativ för enkel lösning dock finns det inget som slår en riktigt snygg rördragning i rostfritt.
Cred till er som lyckas med en riktigt fin rördragning. :)
 
Det finns även något som kallas halvkoppling som jag skulle använt för slang är skit om du åker bort och de skulle gå av, (ej pex-slang det är nåt annat). !! tycker dessa kopplingar ser plana ut så därför rekomderar jag Halvkoppling en plan koppar packning i botten med en skärring som ansluter mot ditt blandarrör dessa finns i 1/2 tum och 3/4 tum så det skulle se snyggast ut....

img.asp

en stor bild av en 12 / haltums halvkoppling, hoppas du blir hjälpt av detta.

img.asp

ytterligare en modell, med kopparpackning vilken jag personligen föredrar.

Tack för att man får credit för snygg rördragning.  ;)

/mvh Patrik
 
jag skulle också rekomendera halvkopplingar då det är väldigt enkelt o smidigt finns i alla dimmensioner... köp bara 2 halvkopplingar 3/4' - 10mm. Finns nere på coop där du köpte tvättstället :p
 
Snyggast blir väl om du kröker till rör i kromad koppar. Ett rörböjningsverktyg kostar inte så särdeles mycket (124:- på Clas Ohlsson t.ex.). Många gånger kan man hyra/låna det från sin VVS-handlare ockå.

Mvh

/Stefan
 
dom 10mm rör som följer med blandaren är mjuka så dom kan du till o med bocka för hand....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.