Hej,
hittade denna ritning här och undrar vems den är. Jag tycker den är mycket bra och undrar även vilken husfabrikant som det handlar om. Fast den kanske är helt o hållet egenkomponerad?
Skulle vilja se hur det ser ut utifrån om ni förstår vad jag menar...
 
  • planl%C3%B6sning%20%C3%A4ndring13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snailman
Är några hus som är ganska lika:

Det ser ut som att högra delen kommer från Eksjöhus Norrhaga och vänstra delen ett modifierat Eksjöhus Havsvik

Anebyhus Askgatan 1&2

Vårgårdahus Villa Sandäng
 
Tack!
Själva ritningen har jag hittat här i forumet planlösning. Men det är kanon att veta vilken husfabrikant det är så jag kan se helheten.
 
Det är vår ritning och mycket riktigt så har jag blivit inspirerad av Eksjöhus. Enligt mitt tycke så har de mycket fina 1-plans villor, men ingen som passade våra behov fullt ut. Jag har satt en arkitekt på att rita och göra konstruktionen så att även snickarna skulle bli nöjda.

Nu hann vi ända om ritningen ytterligare några gånger innan vi satte spaden i jorden.

Hör av dig om du vill ha ritningarna i dwg-fil
 
Hej
Ja, tack...vill jätte gärna ha ritningarna.
Har även pm:at dig...
 
Redigerat:
Jag har sett det och skickat ett mail... har du inte fått det?
 
jodå, har hittat det...kram på dig
 
Redigerat:
Jag håller med - Det var en bra planlösning!

Hur många kvm blev huset på?

Jag letar efter ett 1-plans utan en massa "slös-utrymme"...
Barnen (2)ska ha sin hörna med allrum + toalett.
Jag vill att man ska se vardagsrummet rakt framför ( och de stora fönsterpartierna som jag tänkt mig )när man kliver innanför ytterdörren.

Jag hade helst velat hitta något i storleken 130-140 kvm....

Det känns som jag tittat på alla hemsidor flera gånger om utan att hitta rätt.
Eller är husen 160-180 kvm stora och då kan jag inte se framför mig vilken del av huset jag skulle kapa...
Jag tycker det är jätte svårt!

*puh*
 
Huset blev till slut 173 kvm.
Vi ville också ha ett mindre hus till en början... ritade och letade, men gav upp.

Här är två hus som har barnrummen samlade intill ett litet allrum + toalett.
Vårgårdahus - Villa Björkholmen (144 kvm) - Lövås (143)
 
Tack!

Jag hade velat flytta på några väggar och någon dörr annars så var det helt klart något av de bättre enplanshusen jag sett!

:)

Jag förmodar att man kan "styla" till det yttre så det blir modernt stuk på huset...?


:rolleyes:
 
M
Hej
Vi har också ett modifierat "Havsvik" där vi även lät göra om taket till ett hus med gavlar i stället för med valmat tak.
Vi är jättenöjda och det är ca 160 kvm. Har bott i två år nu och ångrar ingenting.
Mvh
Carina
 
DrömBygge skrev:
Tack!

Jag hade velat flytta på några väggar och någon dörr annars så var det helt klart något av de bättre enplanshusen jag sett!

:)

Jag förmodar att man kan "styla" till det yttre så det blir modernt stuk på huset...?


:rolleyes:
Tycker Västkustvillan har liknande planlösningar du verka söka.
 
Tack för svar alla,
hustillverkares katalog/planlösningar jag tycker är intressanta att titta på är Vårgårdahus, Eksjöhus, Anebyhus och Vimmerbyhus. Bergstrollets planlösning är genomtänkt och fyller vårt behov just nu. Får se hur det blir, men vi bygger inte inom det närmsta. Ska vi bygga en gång till blir det stenhus.
 
Problemen börjar när man "bara ska flytta på några väggar"....
Då påverkar det 3 andra rum osv.

Vill man ha lite större toalett så tar man yta någon annanstans och då ritar man huset lite större. Helt plötsligt blir det svårt att lösa det snyggt utvändigt och med takstolarna mm mm.

Dessutom finns ju en massa byggnormer att ta hänsyn till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.